Hyundai Motor przejmuje Boston Dynamics
| Gospodarka RobotyGrupa Hyundai Motor kupi od SoftBanku 80% udziałów w firmie opracowującej roboty Boston Dynamics. Kwota transakcji może sięgać do 900 mld wonów (828 mln dolarów). Koncern motoryzacyjny może wykorzystać technologię w zakresie robotyki do szerszej automatyzacji swoich fabryk samochodów, a także do pracy nad pojazdami autonomicznymi.
Działanie to zostało podjęte po tym, jak nowo awansowany prezes Euisun Chung obiecał zredukować tradycyjne procesy produkcyjne samochodów, wskazując, że robotyka będzie stanowić 20% działalności firmy. W tym przypadku działalność w zakresie motoryzacji obejmie 50%, a mobilny transport powietrzny - 30%.
Prezes Euisun Chung wejdzie w posiadanie 20% udziałów w Boston Dynamics, a Hyundai i jego spółki zależne - Hyundai Mobis i Hyundai Glovis - obejmą łącznie 60%.
- Przejęcie to ułatwi firmie Hyundai wejście do sektora dostaw za pomocą robotów i pojazdów autonomicznych, takich jak samochody i samoloty. Jednak Hyundai musi udowodnić, że Boston Dynamics może odnieść sukces na arenie komercyjnej i być konkurencyjnym dla tańszych chińskich odpowiedników - powiedział Koh Tae-bong, analityk w Hi Investment & Securities.
Jak rozwijał się Boston Dynamics?
Produkty Boston Dynamics obejmują m.in. robota Spot - czworonoga potrafiącego poruszać się po schodach. Robot ten przyciągnął uwagę mediów nawet, gdy firma z trudem tworzyła komercyjną działalność.
Boston Dynamics w 1992 roku został samodzielną jednostką, gdy wydzielono go z Instytutu technologicznego w Cambridge, w stanie Massachusettss. W 2013 roku podmiot ten został wykupiony przez Google'a, a w roku 2017 sprzedany SoftBankowi.
Ford Motor - który jest jednym z klientów firmy - w lipcu wykupił roboty Spot w ramach realizowanego programu pilotażowego. W roku ubiegłym Ford ogłosił, że podjął współpracę z producentem robotów kroczących Agility Robotics, projektując planowaną flotę autonomicznych samochodów dostawczych. Rozwiązanie to miało zapewnić dostawy paczek aż pod drzwi odbiorcy.
SoftBank wycofuje się z robotyki
Umowa związana ze sprzedażą Boston Dynamics jest ostatnim krokiem w kierunku wycofania się SoftBanku z działalności operacyjnej, ponieważ CEO Masayoshi Son zamierza bardziej skupić zasoby podmiotu na inwestowaniu. Oznacza to również odejście SoftBanku od rozwoju robotyki i opuszczenie własnego działu robotów kroczących, w skład którego wchodził humanoidalny robot Pepper.
Dla Hyundaia umowa ta jest najnowszym osiągnięciem realizowanym pod rządami prezesa Chunga, który zobowiązał się przekształcić producenta samochodów w dostawcę mobilności. Jest to związane z rosnącą konkurencją ze strony Tesli i firm technologicznych, które oferują autonomiczne systemy jazdy.
- Obecnie producenci samochodów biorą udział w wyścigu technologicznym. Hyundai znalazł się na dalszej pozycji i wydaje się, że firma chce pokazać, że może to osiągnąć, zamiast próbować zarabiać na sektorze robotyki - powiedział konsultant ds. mobilności Cha Doo-won.
Hyundai Motor opracował robota potrafiącego przenosić przedmioty, aby ograniczyć zakres prac fizycznych pracowników fabryki, a także zrealizował programy pilotażowe w swoich zakładach produkcyjnych zlokalizowanych w Stanach Zjednoczonych.
W styczniu koncern nawiązał współpracę z Uberem w celu opracowania latających elektrycznych taksówek. Amerykańska firma jednak zapowiedziała, że sprzeda przynoszącą straty jednostkę producentowi elektrycznych samolotów pasażerskich Joby Aviation.
źródło: Reuters