Nidec Leroy-Somer opracuje dla Airbusa wodorowe silniki do bezemisyjnego samolotu
| Gospodarka AktualnościFirma Nidec Leroy-Somer podpisała umowę z firmą Airbus, największym na świecie producentem samolotów, na opracowanie silnika elektrycznego dla swojego prototypu napędu wykorzystującego wodorowe ogniwa paliwowe. To część dążeń Airbusa do wprowadzenia na rynek pierwszego bezemisyjnego samolotu komercyjnego do roku 2035.
Długoletnie doświadczenie i rozległe know-how francuskiego producenta silników elektrycznych - który już dostarcza sprawdzone, zaawansowane technologie dla wielu wymagających odbiorców, takich jak marynarka wojenna, branża nuklearna, kolejowa, motoryzacyjna i robotyczna - teraz zaprocentować ma przy dekarbonizacji lotnictwa.
Leroy-Somer, należący od 2017 roku do japońskiej grupy Nidec, ma za zadanie zaprojektować i opracować serię prototypów silników elektrycznych spełniających bardzo wysokie wymagania w zakresie bezpieczeństwa, niezawodności, energooszczędności oraz najniższej masy w stosunku do docelowej mocy. Zespół badawczo-rozwojowy ma również za zadanie zbadać przełomowe technologie i innowacje w celu optymalizacji architektury układu napędowego samolotu. Zarządzanie projektami, projektowanie, inżynieria i prototypowanie będą realizowane z centrali w Angouleme we Francji.
Prototypy, zaprojektowane pod kątem wydajności i integracji z bezemisyjnymi silnikami Airbusa napędzanymi wodorowymi ogniwami paliwowymi, zostaną najpierw przetestowane na ziemi, na wyspecjalizowanych stanowiskach testowych. Po wstępnej kwalifikacji i walidacji zostanie przeprowadzona druga faza testów w locie.
- Cieszymy się, że firma Airbus wybrała nas do wniesienia naszej wiedzy w zakresie silników elektrycznych o wysokiej sprawności i przyczynienia się, poprzez nasze innowacyjne zespoły badawczo-rozwojowe i rozwiązania, do realizacji tego ambitnego ekologicznego projektu lotnictwa komercyjnego - mówił Jean-Michel Condamin, prezes działu silników komercyjnych i przemysłowych w firmie Nidec.
- Nasze światowej klasy możliwości badawczo-rozwojowe wniosą do Airbusa trwałe i wydajne inteligentne technologie o najlepszej w swojej klasie efektywności energetycznej do zastosowania w najbliższej przyszłości lotnictwa - dodał Eric Coupart, CTO działu silników komercyjnych i przemysłowych.
źródło: Nidec Motor Corporation