Nidec i KPS rywalizują o biznes Siemensa - Innomotics
| Gospodarka Silniki i napędyWedług doniesień medialnych japoński producent silników Nidec i amerykańska firma private equity KPS Capital Partners toczą bitwę o przejęcie Innomotics - firmy założonej przez Siemensa w 2023 roku, w celu wydzielenia działalności w zakresie silników i dużych napędów. Według Bloomberg News inwestorów poproszono o złożenie ofert. Innomotics ma sprzedaż wartą 3 mld euro, a w przypadku przejęcia firma mogłaby zostać wyceniona na podobną kwotę.
Innomotics to dość nowa marka, która łączy dawną działalność Siemensa w obszarach silników niskiego i wysokiego napięcia, motoreduktorów, przetwornic średniego napięcia i silników wrzecionowych, a także powiązane oferty projektów i usług firm Siemens Large Drives Applications (LDA) i Digital Industries oraz oddzielnie zarządzanych spółek należących do Siemensa - Sykatec i Weiss Spindeltechnologie. Zatrudnia około 15 tys. pracowników na całym świecie i obecnie działa jako oddzielnie zarządzana spółka zależna Siemensa.
W niedawnym badaniu firma Interact Analysis jako potencjalnych nabywców Innomotics wskazała ABB, WEG, Wolong, Danfoss i Nidec. Podkreśliła, że Nidec, czwarty co do wielkości producent silników na świecie, ma duże doświadczenie w zakresie przejęć – w swojej 50-letniej historii dokonał 73 przejęć, w tym biznesu silników i napędów Emerson Electric, który kupił w 2016 roku za 1,2 mld dolarów. Gdyby Nidec kupił Innomotics, byłoby to prawdopodobnie jego największe przejęcie w dotychczasowej historii.
Interact wskazał, że Nidec ma obecnie w regionie EMEA udział w rynku wynoszący mniej niż 10%, co daje mu potencjalną przewagę w zakresie prawa antymonopolowego, jeśli będzie starał się dokonać zakupu w UE. W analizie dodano, że przejęcie Innomotics zapewni firmie Nidec dostęp do gamy silników podobnej do jej własnej, co potencjalnie ułatwia integrację obu firm. Interact twierdzi, że Nidec w regionie EMEA odniósłby znaczne korzyści z takiego przejęcia, ponieważ Innomotics jest regionalnym liderem rynku. Mogłoby to zapewnić spółce Nidec przychody w tym regionie podobne do przychodów jej oddziału w Ameryce.
Z drugiej strony silniki stanowią zaledwie ułamek całkowitej działalności Nideca, co rodzi pytanie, czy japońska firma postrzega sektor motoryzacyjny jako ważny dla znaczących inwestycji. Dział silników Nideca stracił udział w rynku w 2022 r.
źródło: Drives & Controls