Sytuacja w branży
Dzisiaj sytuacja w omawianych branżach jest dobra – pomimo problemów zwianych z brakami komponentów, wzrostami cen surowców i podzespołów oraz sytuacją geopolityczną. W odpowiedzi na pytanie o koniunkturę w branży na jej temat pozytywnie wypowiedziało się… 100% osób (rys. 4). Jednocześnie aż 40% uznało, że konkurencja na rynku jest silna, większość pozostałych dostawców wskazała na standardową (rys. 5).
Jak minęły na omawianym rynku poprzednie lata, w szczególności czas pandemii? To pytanie również zadaliśmy respondentom i odpowiedzi wskazują na podobną dynamikę, jak w innych sektorach rynku automatyki. Początkowo, wiosną 2020 roku nastąpiło wyhamowanie inwestycji i ogólne spowolnienie rynku. W kolejnych miesiącach sytuacja stabilizowała się i poprawiała wraz z tym, jak uczyliśmy się funkcjonować w nowych warunkach. Z kolei 2021 rok był już okresem powrotu koniunktury, odnowy stanów magazynowych, ale też, szczególnie w jego drugiej połowie, problemów z dostępnością komponentów. Można podsumować, odwołując się do komentarzy dostawców uzyskanych w bieżącym badaniu ankietowym, że branża przeszła covidowy rollercoaster relatywnie mało problematycznie, ale jednak biznes musiał tu wykonać sporo dostosowań do zmieniającej się sytuacji.
Rozwój rynku
W raporcie zapytaliśmy o czynniki sprzyjające rozwojowi omawianej branży oraz hamujące jej wzrosty. W pierwszym z przypadków wskazywane były m.in.: automatyzacja procesów, robotyzacja, nowości technologiczne, zmiany w zakresie ekologii oraz wzrost świadomości odbiorców w zakresie ergonomii. Wymienianych czynników regresywnych było więcej i tutaj najczęściej pojawiały się zagadnienia dotyczące pieniędzy, a mianowicie: wysokie podatki, wzrost kosztów mediów i surowców, inflacja oraz powiązana z nimi konieczność podnoszenia cen wyrobów, a także problemy z finansowaniem, pozyskiwaniem środków unijnych oraz z ulgami na inwestycje.
Na koniec raportu spójrzmy na branże będące najbardziej perspektywicznymi odbiorcami omawianych produktów. Mamy tutaj do czynienia z powtórką wyników ze statystyki na rysunku 2 i jako głównych klientów w przyszłości wytypowano: motoryzację, branżę produkcji maszyn, medyczną oraz sektor ogólnoprzemysłowy, zaś w dalszej kolejności elektroniczny i spożywczy. Chmurę z odpowiedziami prezentujemy na zamykającym raport rysunku 6.