Technologie sprzymierzeńcem firm dystrybucyjnych

Innowacje, nowe technologie w automatyce oraz elektronice – to główne czynniki napędzające rozwój branży dystrybucyjnej. Tak uznało 69% ankietowanych. Wprawdzie stanowi to mniejszy odsetek niż dwa lata temu (84%), ale i tak jest czynnikiem wiodącym (rys. 10). Niewątpliwie postęp technologiczny, a wraz z nim nowe produkty i rozwiązania, są oczekiwane przez klientów profesjonalnych. Istotną rolę odgrywa cały czas Przemysł 4.0 i technologie IoT lub, ujmując to szerzej, cyfryzacja. Trzecie miejsce zajęły wskazania dotyczące możliwości pozyskania dofinansowania ze środków publicznych i różnych programów, w szczególności unijnych (wzrost w stosunku do stanu sprzed dwóch lat, zresztą zrozumiały patrząc na zmiany polityczne). Finalnie czwartym z najczęstszych wskazań było: presja na jakość i zaawansowanie techniczne.

 
Rys. 10. Najważniejsze zjawiska pozytywne dla rynku dystrybucji

Pozostając przy tematyce technologicznej, kolejnym analizowanym przez nas zagadnieniem była kwestia platform handlowych (sklepów internetowych). Takie systemy obejmują nie tylko widoczny od strony klienta sklep, ale też szereg rozwiązań dotyczących zarządzania stanami towarów, kwestiami wysyłki, a także analitycznymi. O ile wydawałoby się, że dzisiaj, w czasach na wskroś cyfrowych, posiadanie sklepu internetowego jest czymś standardowym, to wcale nie dotyczy to całości omawianych firm. Jeżeli już jednak podmiot ma i rozwija taką platformę, to jej najczęstszymi, najistotniejszymi funkcjami są: dostępność informacji o aktualnych stanach magazynowych (88%), wyszukiwanie parametryczne i opisowe (78%) oraz możliwość samoobsługi online (66%). Podobne wskazania, choć z innymi wartościami procentowymi, otrzymaliśmy w badaniu dwa lata temu. Tym, co się zmieniło, jest wzrost liczby wskazań wspomnianej samoobsługi oraz spadek w przypadku wówczas czwartej kategorii – dostępności dokumentacji, opisów i certyfikatów. Dla klientów ważne są też funkcje związane z zarządzaniem kontem i historią zakupów, możliwość realizowania płatności zbiorczych, a także kwotowania (rys. 11). W skrócie: ma być jak najłatwiej i z dużymi możliwościami funkcjonalnymi – analogicznie jak w całym świecie e-commerce.

 
Rys. 11. Istotne cechy internetowych platform sprzedaży komponentów
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe