Co planują dostawcy?

Na branżowym rynku dystrybucyjnym działają zarówno podmioty specjalizujące się w oferowaniu kilku marek produktów, firmy będące lokalnymi przedstawicielami producentów zagranicznych, jak też liczne przedsiębiorstwa międzynarodowe mające dziesiątki, a nawet setki tysięcy pozycji magazynowych. Dwa lata po zakończeniu pandemii branża funkcjonuje w zupełnie innych realiach niż w 2022 roku – praktycznie nie występują już problemy z alokacją komponentów, a wydłużone czasy dostaw dotyczą jedynie wybranych grup produktów. Z drugiej strony problemem stały się zwiększone koszty działalności oraz ograniczanie inwestycji, czego pochodną jest słabsza koniunktura na rynku.

Posłuchaj
00:00
Spis treści

Co planują dostawcy?

Podobnie w przypadku planów przedstawionych w poprzednim raporcie, tak też w obecnie zbadanych zamierzeniach przedsiębiorstw, działania rozwojowe skoncentrowane są głównie na poszerzaniu zakresu działalności, rozszerzeniu obszarów produktowych oraz powiększaniu liczby wyrobów dostępnych na stanie (rys. 12). Zwiększyła się również istotność inwestycji w szkolenia i zapewnianie zarządzania wiedzą – szczególnie w kontekście oferowania coraz bardziej złożonych produktów, które wymagają wsparcia. Większa niż poprzednio jest też wagę rozwoju na rynkach zachodnich, choć część firm spogląda też na wschód z nadzieją na zakończenie się wojny. Zasadniczo prawie nikt nie wskazał ekspansji terytorialnej – planów rozwoju oddziałów lokalnych, regionalnych.

 
Rys. 12. Plany rozwojowe dystrybutorów w kolejnych latach

Jeżeli chodzi o rynki docelowe o największym potencjale zakupowym, to respondenci wytypowali przedewszystkim: motoryzację, energetykę oraz sektor spożywczy (rys. 13). Te trzy rynki zostały wybrane już poprzednim razem, ale w innej kolejności. Do tego dochodzą kolejne sektory, którymi są: wojsko, producenci maszyn, branża chemiczna oraz przetwórstwa tworzyw sztucznych. Analogicznie również jak przyznaliśmy na koniec poprzedniego raportu, tak też tym razem należy zauważyć, że koniunktura w poszczególnych sektorach oraz ogólnie na rynku dystrybucji automatyki będzie zależała od licznych czynników makroekonomicznych, w szczególności gospodarczych, geopolitycznych (wojna w Ukrainie), prawnych, a także zmian wynikających z rozwoju technologii w poszczególnych sektorach.

 
Rys. 13. Branże o największym potencjale zakupowym; wielkość napisów jest proporcjonalna do liczby udzielonych odpowiedzi

Zbigniew Piątek

Źródłem wszystkich danych przedstawionych w tabelach oraz na wykresach są wyniki uzyskane w badaniu ankietowym przeprowadzonym wśród dystrybutorów automatyki i innych firm oferujących produkty dla przemysłu.

Spis treści

Powiązane treści
Zasilacze i sterowniki silników BLDC od Mean Well - przemienniki częstotliwości PWM serii VFD
Dozownik leków, czyli czystość i wydajność - jak drylin od igus rozwiązał problem
Sterowniki Lenze - łatwe i wydajne sterowanie ruchem
Zobacz więcej w kategorii: Raporty
Zasilanie, aparatura nn
Zasilanie i rozdział energii w przemyśle
PLC, HMI, Oprogramowanie
Oprogramowanie dla przemysłu
Pomiary
Systemy pomiarowe dla przemysłu
Silniki i napędy
Technika napędowa
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo maszyn i ATEX
PLC, HMI, Oprogramowanie
Sterowniki programowalne PLC i kontrolery PAC, HMI – panele operatorskie i komputery panelowe
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Gospodarka
Przyszłość rynku szyn zbiorczych
Gospodarka
Nowe wymogi dla eksportu maszyn do Indii: certyfikat BIS i lokalny przedstawiciel
Magazyn
Listopad 2025

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów