Nowości i trendy technologiczne

Omawiane produkty muszą charakteryzować się przede wszystkim niezawodnością działania, wysoką jakością oraz spełnianiem określonych parametrów technicznych. Czynniki te zostały wytypowane jako kluczowe w decyzjach rodzimych odbiorców (rys. 8). Kolejnym ważnym aspektem jest atrakcyjna cena, na dalszych miejscach listy znalazły się: marka produktu oraz sam dostawca (doświadczenia związane ze współpracą, dostępność oferowanych wyrobów). Układ i wartości procentowe na wykresie są zbliżone do tych sprzed dwóch lat.

 
Rys. 8. Najważniejsze dla klientów czynniki brane pod uwagę przy zakupie produktów omawianych w raporcie

Jak przebiega ewolucja technologiczna w branży? Już od kilku lat dominującym trendem jest rozwój możliwości komunikacji i wymiany danych. W tegorocznym badaniu wśród najczęściej wymienianych innowacji znalazły się zarówno interfejsy przewodowe (np. IO-Link), jak i bezprzewodowe (NFC, BLE, mesh). Istotnym kierunkiem rozwoju jest również wzrost wykorzystania czujników w sieciach Internetu Rzeczy (IoT), co umożliwia wykonywanie pomiarów w różnych aplikacjach, przesyłanie danych oraz ich zdalną analizę.

Inne wymieniane przez respondentów trendy to: miniaturyzacja urządzeń (również dużo wskazań), zwiększanie dokładności pomiarów, rozwój algorytmów przetwarzania wyników (w tym wykorzystanie sztucznej inteligencji) oraz postępująca cyfryzacja. Warto jednak zauważyć, że część osób wskazała ewolucyjny, fragmentaryczny charakter zmian technologicznych w branży. Zasady pomiarów pozostają niezmienne, zaś rozwój dotyczy doskonalenia stosowanych materiałów i konstrukcji, cyfryzacji czy nowych metod komunikacji.

Specyfika rynku metrologii przemysłowej

Na zakończenie przyjrzyjmy się dodatkowym cechom branży produkcji i dystrybucji czujników oraz urządzeń pomiarowych. Różnorodność mierzonych wielkości fizycznych oraz szerokie spektrum zastosowań sprawiają, że polski sektor czujników i urządzeń do pomiarów wielkości nieelektrycznych jest rozbudowany i od lat działa w nim wielu dostawców – zarówno dystrybutorów, jak też producentów czujników. Z redakcyjnego badania wynika, że sektor ten charakteryzuje się relatywnie silną konkurencyjnością – tak stwierdziło 53% ankietowanych (rys. 9).

 
Rys. 9. Ocena konkurencji w omawianej branży

Warto zwrócić uwagę na aspekt, który wielokrotnie podkreślaliśmy w naszych poprzednich raportach – mianowicie dużą popularność polskich producentów czujników i urządzeń pomiarowych. Oferują oni produkty wysokiej jakości, zazwyczaj w konkurencyjnych cenach w porównaniu do zagranicznych odpowiedników, a ich działalność dodatkowo wspierają przyzwyczajenia klientów. W wielu przypadkach lokalna obecność firm sięga kilkudziesięciu lat wstecz, zaś dostarczane wyroby są dobrze znane inżynierom różnych pokoleń. Niektóre z nich oferują też możliwość wykonania czujników na zamówienie, co jest atrakcyjne zarówno dla odbiorców będących producentami maszyn, jak i dla odbiorców poszukujących zamienników – np. na potrzeby serwisowania instalacji technologicznych. Zagraniczne koncerny, takie jak Endress+ Hauser, Siemens, ABB, Danfoss, Emerson czy Honeywell, które mają swoje przedstawicielstwa w Polsce, niewątpliwie również stanowią istotną i rozpoznawalną grupę firm na rynku, oferując szerokie portfolio produktów. Klienci wybierają tu jakość, wysokie parametry i zaawansowanie techniczne oraz renomę tych marek.

W branży działa wreszcie spora grupa dystrybutorów czujników i aparatury pomiarowej. Podczas gdy producenci zazwyczaj koncentrują się na wytwarzaniu określonej grupy podzespołów, na rynku dystrybucji obecne są firmy, które budują swoją ofertę poprzez włączanie do niej czujników pomiarowych pochodzących od kilku lub więcej producentów. Wśród nich znajdują się zarówno specjaliści skupieni na metrologii oraz aparaturze pomiarowej, jak i podmioty, dla których czujniki stanowią jeden z wielu elementów asortymentu. Popularne, standardowe elementy pomiarowe i prostsza aparatura pomiarowa są stosunkowo łatwe do włączenia do oferty, co pozwala na kompleksową obsługę klientów związanych m.in. z obszarem utrzymania ruchu i serwisem. Jednak im bardziej złożone, dokładne lub nietypowe są pomiary, tym szybciej liczba potencjalnych dostawców maleje.

Częścią rynku są też usługi związane z czujnikami oraz przetwornikami pomiarowymi. Wiele z tych podzespołów i urządzeń wymaga regularnego sprawdzania oraz kalibracji, stąd też część dostawców posiada własne laboratoria i oferuje usługi wzorcowania. Firmy świadczą również usługi w zakresie wykonywania pomiarów, dostarczania i wdrażania kompletnych systemów pomiarowych. Informacje na ten temat również zostały zawarte w tabeli raportowej.

Zbigniew Piątek

Źródłem wszystkich danych przedstawionych w tabelach oraz na wykresach są wyniki uzyskane w badaniu ankietowym przeprowadzonym wśród firm dostarczających czujniki i urządzenia pomiarowe wielkości nieelektrycznych.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe