Jak wyznaczyć wskaźnik sprawności energetycznej?
Pierwszym krokiem jest określenie punktów pracy komponentów napędu. Są one wyrażane jako procent mocy znamionowej w przypadku podłączenia silnika do zasilania przez aparat rozruchowy albo softstarter lub jako para prędkość i moment, w razie gdy silnik współpracuje z przemiennikiem częstotliwości.
W kolejnym etapie należy wyznaczyć straty mocy w ustalonych punktach pracy. W tym zakresie można się posiłkować przedstawioną w IEC 61800-9 metodą opartą na modelu SAM (Semi-Analytical Model), wykorzystującym dane pomiarowe oraz obliczenia. Straty mocy w różnych punktach pracy są następnie wykorzystywane do wyznaczenia ogólnego wskaźnika sprawności energetycznej (Energy Efficiency Index, EEI) dla napędu w rozważanej aplikacji.
W tym celu najpierw należy opracować profile pracy napędu, czyli histogramy opisujące, jaki ułamek czasu spędza w każdym punkcie pracy. Następnie powinno się wyznaczyć średnią ważoną strat mocy, mnożąc je w każdym punkcie pracy przez odpowiadający mu czas pracy. Obliczony w ten sposób wskaźnik EEI charakteryzuje sprawność energetyczną napędu w konkretnej aplikacji. Wyznaczając go dla różnych konfiguracji produktu rozszerzonego, można je ze sobą zestawić, uznając ten z najmniejszą średnią ważoną strat mocy za energetycznie najefektywniejszy.
Zmianom w przepisach zwykle na początku towarzyszą niejasności. Aby pomóc w wyjaśnieniu tych, jakie mogą się pojawić, organizacje branżowe często udostępniają poradniki ułatwiające interpretację nowych regulacji. Nie inaczej jest w przypadku zmian wprowadzanych przez rozporządzenie 2019/1781 – w tym przypadku organizację CEMEP (European Committee of Manufacturers of Electric Machines and Power Electronic) i CAPIEL (European Coordinating Committee of Manufacturers of Electrical Switchgear and Controlgear) udostępniły dokument pt. "Information about the Ecodesign Regulation (EU) 2019/1781 for Motors and Drives from CAPIEL and CEMEP". Można go pobrać ze strony www.capiel.eu, zaś w poradniku omówiono najważniejsze zmiany w przepisach. Przydatna może być również sekcja, w której w formie pytań i odpowiedzi wyjaśniane są różne kwestie, które mogą się wydawać niejasne w nowej regulacji. Przykładowe z nich przedstawiamy w tabeli. |