Siłowniki beztłoczyskowe i serwosiłowniki

Z napędów liniowych korzysta się m.in. gdy wymagana jest duża dynamika i precyzja ruchu. Przykładów ich aplikacji można wymienić wiele – zarówno w przemyśle (nalewarki, pakowarki, maszyny dozujące, roboty kartezjańskie, drukarki 3D, instalacje energetyki odnawialnej), jak i poza nim (sprzęt ciężki, wyposażenie medyczne, jak łóżka i fotele dentystyczne, meble, okna). W artykule przedstawiamy ich podstawowe komponenty – od siłowników, przez silniki liniowe, po modułowe, rekonfigurowalne systemy transportowe, pozwalające na dynamiczne pozycjonowanie oraz ruchy po dowolnych torach.

Posłuchaj
00:00
Spis treści

Siłowniki beztłoczyskowe i serwosiłowniki

Zasada działania siłowników elektrycznych jest następująca: silnik elektryczny za pośrednictwem przekładni wprawia w ruch obrotowy śrubę, po której przesuwa się nakrętka napędu, poruszając przymocowanym do niej tłoczyskiem. Są one także oferowane w wykonaniu beztłoczyskowym.

W takim siłowniku obciążenie jest poruszane przez ruchomy wózek (suwak, karetkę), który jest sprzężony z tłokiem, magnetycznie albo mechanicznie. W konstrukcji beztłoczyskowej uzyskuje się większe przemieszczenia niż w tej z tłoczyskiem dzięki niewystępowaniu wyboczenia tego elementu. Dlatego tego typu siłowniki mają większy skok. Ich zaletą jest też zwarta budowa.

Poza wersjami podstawowymi siłowniki dostępne są również w różnych wykonaniach, w tym też w tych specjalnych. Przykładem są te urządzenia w wersji zintegrowanej lub z oddzielnym silnikiem. W drugich, "tradycyjnych", siłownik jest podłączony do zewnętrznego silnika za pośrednictwem układu przeniesienia napędu, na przykład przekładni z paskiem zębatym. Siłowniki pierwszego rodzaju są zintegrowane z serwosilnikiem (serwosiłowniki). Ich zaletą jest kompaktowość w porównaniu z drugą konfiguracją, w przypadku której silnik zamontowany równolegle z siłownikiem lub połączony z nim w linii zajmuje więcej miejsca odpowiednio w pionie lub w poziomie. Serwosiłowniki mają też mniej potencjalnych punktów, którymi mogą wnikać zanieczyszczenia. W porównaniu do tych z zewnętrznym silnikiem mają jednak przeważnie krótszy skok. Z drugiej strony na ich niezawodność i sprawność energetyczną pozytywnie wpływa mniejsza liczba komponentów.

Spis treści
Powiązane treści
MLA: przemieszczenia liniowe i precyzyjne pozycjonowanie
Łatwy i szybki sposób na stworzenie robota
Zobacz więcej w kategorii: Temat miesiąca
Artykuły
Transport szynowy - energoelektronika, automatyka, komunikacja
Artykuły
Nowoczesne wyposażenie produkcji
Roboty
Automatyzacja w przemyśle drzewnym, meblarskim i papierniczym
Roboty
Automatyzacja i robotyzacja sortowania, pakowania, paletyzacji
Przemysł 4.0
Sztuczna inteligencja i cyfrowy przemysł
Artykuły
Wod-kan, uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Zobacz więcej z tagiem: Silniki i napędy
Gospodarka
Zakończono budowę fabryki koreańskiej spółki POSCO
Technika
Napędy FAULHABER dla automatyki laboratoryjnej - Maksymalna precyzja dozowania, analizy i diagnostyki
Prezentacje firmowe
Przekładnie z kołnierzem kwadratowym - Uniwersalne rozwiązanie do silników serwo i BLDC

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów