Jakie są typy silników liniowych?

Z napędów liniowych korzysta się m.in. gdy wymagana jest duża dynamika i precyzja ruchu. Przykładów ich aplikacji można wymienić wiele – zarówno w przemyśle (nalewarki, pakowarki, maszyny dozujące, roboty kartezjańskie, drukarki 3D, instalacje energetyki odnawialnej), jak i poza nim (sprzęt ciężki, wyposażenie medyczne, jak łóżka i fotele dentystyczne, meble, okna). W artykule przedstawiamy ich podstawowe komponenty – od siłowników, przez silniki liniowe, po modułowe, rekonfigurowalne systemy transportowe, pozwalające na dynamiczne pozycjonowanie oraz ruchy po dowolnych torach.

Posłuchaj
00:00
Spis treści

Siłowniki elektryczne w wersjach specjalnych

Wersje specjalne to m.in. siłowniki do zastosowań stawiających wysokie wymagania higieniczne. Urządzenie takie nie może być źródłem ani nie może się przyczyniać do gromadzenia zabrudzeń czy rozwoju drobnoustrojów. Przykładowe rozwiązania konstrukcyjne stosowane w siłownikach, które mają temu zapobiec, to: materiały wykonania odporne na korozję, która może się rozwinąć pod wpływem oddziaływania środków myjących i odkażających (stal nierdzewna), zapewnienie wysokiego stopnia szczelności obudów dzięki uszczelnieniom z trwałych materiałów, gładkość wykończenia powierzchni, zaokrąglone krawędzie, wypukłości i pochyłości, które sprzyjają spływaniu wody, brak płaskich powierzchni, gdzie mogłaby się gromadzić, brak otworów montażowych i do prowadzenia kabli, zastąpienie śrub imbusowych sześciokątnymi, brak trudnych do czyszczenia wgłębień.

 
Siłownik elektryczny JC60DN firmy Grob Antriebtechnik
Obciążenie dynamiczne od 133 do 6 kN. Do wyboru prędkość liniowa 3 lub 12 mm/s. Zakres ruchu liniowego od 50 do 1000 mm. Klasa ochrony IP66. Zintegrowane wyłączniki krańcowe.
 
Higieniczne siłowniki linii ERD Hygienic
Trzy rozmiary. Konstrukcja ze stali nierdzewnej serii 300. Śruba kulowa albo rolkowa/planetarna lub trapezowa. Siła ciągu do 35 kN. Zakres pracy do 1 m. Stopień ochrony IP69K.
 
Elektryczny siłownik liniowy serii LD3
Maksymalna siła: 1000 N (pchająca/ciągnąca). Maksymalna prędkość: 43,9 mm/s (bez obciążenia). Stopień ochrony: IP54. Opcje: wersja medyczna (LD3M, EN60601), wersja cicha (LD3Q, poniżej 55dB), 1 lub 2 czujniki Halla, potencjometr, IP65.

Najważniejsze podzespoły silnika liniowego to elektrycznie wzbudzany siłownik i stojan ze stałymi magnesami. Ten drugi jest rozcięty i rozłożony do postaci liniowej, dzięki czemu tworzy ścieżkę magnetyczną, natomiast pierwszy, będący odpowiednikiem wirnika, porusza się wzdłuż stojana, wytwarzając przy tym siłę. Dzięki temu, że nie są potrzebne żadne dodatkowe elementy, które zamieniałyby ruch obrotowy na ruch liniowy i siłownik w zasadzie nie styka się ze stojanem, a dodatkowo jest bezpośrednio sprzężony z obciążeniem, ważną zaletą tytułowych silników jest brak tarcia. Z tego wynika ich dłuższa żywotność i brak konieczności smarowania. To pozwala ograniczyć do minimum koszty konserwacji, a nawet zapewnia bezkosztową eksploatację. Poza tym silniki liniowe wyróżnia dokładność, powtarzalność pozycjonowania, szybkość.

Adam Piękoś


Bosch Rexroth

  • W jakich maszynach i aplikacjach stosowane są napędy liniowe?

Na rynku polskim napędy liniowe spotkać można przede wszystkim przy aplikacjach związanych z automatycznym montażem. Właśnie w tych sytuacjach wykorzystywane są główne zalety wspomnianych napędów, takie jak: wysoka precyzja przy zachowaniu dużej dynamiki, prostota sterowania czy łatwość konfiguracji i integracji z innymi systemami. Zauważyć można również przechodzenie z napędów pneumatycznych i hydraulicznych na wersje oparte o technikę liniową z uwagi na wady tych napędów: niską sprawność, generowanie hałasu, skomplikowane sterowanie. W ostatnich latach duże zainteresowanie na wspomniane komponenty pojawiło się w zakresie drukarek 3D i serwopras.

  • Jakie są nowości i kierunku rozwoju w omawianym zakresie?

Napędy liniowe są po okresie głębokiej integracji z napędami elektrycznymi. Kolejne etapy ewolucji związane są przede wszystkim z kwestiami programowymi. Dzisiejszy rozwój podąża w trzech kierunkach:

  1. Rozwoju informatycznych narzędzi do projektowania, które mają w prosty i szybki sposób umożliwić konstruktorowi dobór odpowiedniego rozwiązania do aplikacji, jego wycenę i otrzymania niezbędnych materiałów, jak np. model CAD 3D.

  2. Maksymalne uproszczenie i przyśpieszenie procesu uruchomienia i parametryzacji. Idea jaka za tym stoi to plug&produce, system gotowy do pracy od razu po dostawie. Kwestie programowania i uruchomienia mają być skrócone do minimum, a do tego nie ma być potrzebna specjalistyczna wiedza. Na to składa się szereg udogodnień: obsługa sprzętu z dowolnego urządzenia z przeglądarką internetową jak np. smartfon, łatwe w użyciu kreatory konfiguracji, używanie graficznych narzędzi do programowania czy wstępnie ustawiona wymiana danych z chmurą w ramach idei Przemysłu 4.0.

  3. Rozwój gotowego oprogramowania do konkretnych aplikacji uwzględniających ich specyfikę takich jak prasowanie, manipulowanie, paletyzacja, nakładanie kleju, itd.

Jakie są typy silników liniowych?

Wyróżnia się trzy typy silników liniowych: rurowe, które były pierwszymi dostępnymi silnikami liniowymi, u-kanałowe i płaskie. Płaskie też dzieli się na grupy. Do pierwszej zaliczane są silniki z cewkami przymocowanymi do aluminiowej podstawy oraz siłownikiem na górze lub po bokach stojana. Ich zaletą jest możliwość płynnej regulacji prędkości. Cecha ta jest przydatna na przykład w urządzeniach skanujących. Trzeba jednak pamiętać, że pole magnetyczne nie jest blokowane i wycieka na zewnątrz, przez co silnik przyciąga metalowe przedmioty. Jest to niebezpieczne dla osób, które znajdują się w pobliżu. W silnikach płaskich drugiego typu cewki są zamocowane do podstawy z aluminium i stali. Ostatnia ukierunkowuje pole magnetyczne i zwiększa siłę.

W silnikach u-kanałowych siłownik przemieszcza się pomiędzy dwoma rzędami magnesów ustawionych względem siebie równolegle. Są droższe, ale nie występuje w nich wyciek pola magnetycznego, co pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo użytkowania. Z drugiej strony dla większej wydajności wymagają chłodzenia. Z kolei w silnikach rurowych trwałe magnesy są zamknięte w podpartej z obu końców rurze. Taka konstrukcja ogranicza długość silnika.

Spis treści
Powiązane treści
MLA: przemieszczenia liniowe i precyzyjne pozycjonowanie
Łatwy i szybki sposób na stworzenie robota
Zobacz więcej w kategorii: Temat miesiąca
Roboty
Automatyzacja i robotyzacja sortowania, pakowania, paletyzacji
Przemysł 4.0
Sztuczna inteligencja i cyfrowy przemysł
Artykuły
Wod-kan, uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Roboty
Produkcja spożywcza, farmaceutyczna i medyczna - nowe technologie i wysoka czystość
Komunikacja
Szkolenia w przemyśle
Silniki i napędy
Kompendium serwonapędów i Motion Control
Zobacz więcej z tagiem: Silniki i napędy
Prezentacje firmowe
Hägglunds Fusion - kompaktowa konstrukcja, imponująca siła
Prezentacje firmowe
Efektywniej, ciszej i bardziej ekologicznie z techniką napędową SEW-EURODRIVE; cyfrowy interfejs silnika – swobodny przepływ danych.
Prezentacje firmowe
Napęd, który daje więcej, zużywając mniej. Nowy system napędowy IE5/IE6 od Lenze

Szafa wydawcza JotKEl

Nowoczesny przemysł stanowi szczególne wyzwanie dla gospodarki magazynowej. Duże znaczenie ma zwłaszcza pozyskanie informacji zwrotnej o aktualnym stanie zasobów, co umożliwia optymalizację dostaw. Dobrze zorganizowana gospodarka magazynowa zapewnia ciągłość produkcji, a to bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów postojów. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom i bazując na prawie 50-letnim doświadczeniu, firma JotKEl stworzyła system automatycznych mebli wydawczych.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów