Systemy detekcji kolizji zapewnią autonomię

Wraz z rozwojem technologii automatyka w pojazdach specjalnych i w maszynach budowlanych ewoluuje z systemów zdalnego sterowania w kierunku pełnej autonomii. Niesie to ze sobą liczne wyzwania, które przedstawiamy na przykładzie koparek oraz śmieciarek, z uwzględnieniem ich specyfiki. Przykładowo w pierwszych ważne jest rozłożenie ładunku wyładowywanego przez łopatę na skrzynię ciężarówki – nierównomierne może mieć groźne konsekwencje, powodując wywrotkę, wysypanie ładunku i niejednakowe zużycie opon. O upowszechnieniu się koparek autonomicznych zdecyduje jednak przede wszystkim skuteczność ich pokładowego systemu detekcji kolizji, na każdym z etapów pracy (wykopanie ziemi, jej nabranie łyżką, rozładunek) łatwo bowiem o zderzenie. Dlatego system sterowania powinien zapobiec kolizji: czerpaka z gąsienicami i kabiną koparki, czerpaka z elementami otoczenia, na przykład sprzętem, który pracuje w pobliżu i czerpaka ze skrzynią ciężarówki, którą załadowuje. By było to możliwe, musi być w stanie dokładnie ustalić względne położenie koparki i jej czerpaka. W tym celu wykorzystuje się wbudowywane m.in. w łopatę czujniki laserowe i radarowe, które skanują otoczenie. Uczenie się topografii terenu oraz planowanie najbardziej optymalnych tras będzie możliwe na podstawie danych z czujników i tych z systemu GPS, z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji. Bezobsługowość natomiast zapewnią czujniki Internetu Rzeczy wykrywające problemy eksploatacyjne na podstawie m.in. ciśnienia w oponach, temperatury i ciśnienia płynów chłodzących, stanu łożysk. Zapewnienie autonomii śmieciarek z kilku powodów jest łatwiejsze. Przede wszystkim z góry znana jest trasa tego typu pojazdów, podobnie jak miejsca, w których powinny się zatrzymywać, czyli lokalizacje pojemników na śmieci. Poza tym podczas odbierania odpadów z sąsiadujących śmietników na przykład na jednej ulicy pojazd zwykle nie rozwija dużych prędkości pomiędzy kolejnymi przystankami. Czujniki, które można zamontować w śmieciarce – na przykład lidarowe – zapewnią jej zatem wystarczające rozeznanie w jej otoczeniu. Dzięki sensorom bezpieczniejsze, niż w przypadku gdy pojazdem kieruje człowiek, może się nawet okazać poruszanie się tak dużym pojazdem po ciasnych ulicach, zwłaszcza jazda tyłem.

 

Monika Jaworowska

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej
Przejdź do kompendium

Prezentacje firmowe