Grupa LOTOS uruchomiła wodorowe przedsięwzięcie

Grupa LOTOS uruchomiła program, w ramach którego chce stworzyć wielkoskalową instalację do produkcji zielonego wodoru. Green H2 to przedsięwzięcie koncernu, które pomoże odnaleźć się na rynku za kilkanaście lat, gdy paliwa kopalne będą mniej popularne. Jesienią 2020 roku wybrano już firmy doradcze i złożono wniosek o dofinansowanie. Decyzje co do dalszych szczegółów realizacji tego przedsięwzięcia powinny zostać podjęte w drugiej połowie 2021 roku.

Posłuchaj
00:00

Zgodnie z założeniami, wodór będzie powstawać w procesie elektrolizy. Jeżeli do jego produkcji zostanie wykorzystana energia pochodząca z OZE, to zgodnie klasyfikacją Unii Europejskiej będzie to zielony wodór. Wykorzystanie go do procesów rafineryjnych spowoduje, że tradycyjne paliwa wytwarzane z ropy naftowej, staną się paliwami bardziej ekologicznymi. Jednocześnie w procesie elektrolizy nie tworzą się gazy cieplarniane.

W ramach projektu Green H2 powstanie rozbudowana instalacja złożona z elektrolizerów, magazynów wodoru i ogniw paliwowych lub ewentualnie turbin wodorowych, zarządzanych przez zaawansowane oprogramowanie. Całość ma odpowiadać za produkcję wodoru na potrzeby rafinerii i jednocześnie wpierać polski system elektroenergetyczny na zasadzie elektrowni szczytowo-pompowej.

Pierwszym krokiem przedsięwzięcia jest projekt pilotażowy, który pozwoli stworzyć instalację w mniejszej skali. Ma być ona rozbudowa o dodatkowe funkcjonalności takie jak magazyn wodoru oraz ogniwa paliwowe. Instalacja ta będzie bazową konfiguracją dla projektu w dużej skali. Ponadto może ona być w przyszłości wykorzystywana w świadczeniu usług dla operatorów farm wiatrowych na Bałtyku.

W przyszłości program przewiduje stworzenie instalacji umożliwiającej wytwarzanie wodoru w procesie elektrolizy, jak i produkcji energii elektrycznej.

Realizację pilotażowego przedsięwzięcie Green H2 zaplanowano na lata 2020-2025. W tym czasie ma być realizowana faza pierwsza budowy instalacji elektrolizerów wytwarzających wodór na potrzeby rafineryjne.

Zaplanowana na lata 2025-2030 faza druga przewiduje dalszą rozbudowę instalacji i zwiększanie udziału na rynku elektroenergetycznym. W bardziej odległej w czasie fazie sięgającej do 2040 roku, LOTOS zamierza umacniać swoją pozycję regionalnego producenta i dystrybutora wodoru.

Źródło: LOTOS

Powiązane treści
Prognoza dla rynku wodoru w przemyśle
Daimler i Volvo przeznaczą 1,2 mld euro na opracowanie technologii wodorowych
Cyfrowa transformacja Grupy Lotos
Daimler i Volvo wyprodukują ogniwa paliwowe
Do 2025 roku w Pekinie ma jeździć 10 tys. pojazdów wodorowych
W Hesji powstanie pierwsza stacja tankowania wodoru dla pociągów pasażerskich
Rynek zielonego wodoru z 39% wzrostem
Siemens ogłosił kolejny projekt związany z zielonym wodorem
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Roboty
Robotyka mobilna
Przemysł 4.0
Zebra Technologies i Tulip dostarczą wspólnie mobilne rozwiązania dla pracowników pierwszej linii
Obudowy, złącza, komponenty
Electro Instal & Light-Tech Expo 2025 - targi elektrotechniki, oświetlenia i automatyki budynkowej
Silniki i napędy
Zakończono budowę fabryki koreańskiej spółki POSCO
Aktualności
CARGOUNIT zawarł z Siemens Mobility kompleksową umowę serwisową na utrzymanie lokomotyw
Artykuły
Przyszłość rynku szyn zbiorczych

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów