Zgodnie z założeniami, wodór będzie powstawać w procesie elektrolizy. Jeżeli do jego produkcji zostanie wykorzystana energia pochodząca z OZE, to zgodnie klasyfikacją Unii Europejskiej będzie to zielony wodór. Wykorzystanie go do procesów rafineryjnych spowoduje, że tradycyjne paliwa wytwarzane z ropy naftowej, staną się paliwami bardziej ekologicznymi. Jednocześnie w procesie elektrolizy nie tworzą się gazy cieplarniane.
W ramach projektu Green H2 powstanie rozbudowana instalacja złożona z elektrolizerów, magazynów wodoru i ogniw paliwowych lub ewentualnie turbin wodorowych, zarządzanych przez zaawansowane oprogramowanie. Całość ma odpowiadać za produkcję wodoru na potrzeby rafinerii i jednocześnie wpierać polski system elektroenergetyczny na zasadzie elektrowni szczytowo-pompowej.
Pierwszym krokiem przedsięwzięcia jest projekt pilotażowy, który pozwoli stworzyć instalację w mniejszej skali. Ma być ona rozbudowa o dodatkowe funkcjonalności takie jak magazyn wodoru oraz ogniwa paliwowe. Instalacja ta będzie bazową konfiguracją dla projektu w dużej skali. Ponadto może ona być w przyszłości wykorzystywana w świadczeniu usług dla operatorów farm wiatrowych na Bałtyku.
W przyszłości program przewiduje stworzenie instalacji umożliwiającej wytwarzanie wodoru w procesie elektrolizy, jak i produkcji energii elektrycznej.
Realizację pilotażowego przedsięwzięcie Green H2 zaplanowano na lata 2020-2025. W tym czasie ma być realizowana faza pierwsza budowy instalacji elektrolizerów wytwarzających wodór na potrzeby rafineryjne.
Zaplanowana na lata 2025-2030 faza druga przewiduje dalszą rozbudowę instalacji i zwiększanie udziału na rynku elektroenergetycznym. W bardziej odległej w czasie fazie sięgającej do 2040 roku, LOTOS zamierza umacniać swoją pozycję regionalnego producenta i dystrybutora wodoru.
Źródło: LOTOS