Daimler i Volvo przeznaczą 1,2 mld euro na opracowanie technologii wodorowych
| Gospodarka AktualnościDaimler i Volvo w ramach przedsięwzięcia o wartości 1,2 mld euro opracują szereg technologii wodorowych. Koncerny utworzyły spółkę joint venture w celu opracowania, produkcji i komercjalizacji systemów wodorowych do użytku w pojazdach ciężarowych, a także w innych zastosowaniach.
Ambicją koncernów jest uczynienie z nowej firmy głównego światowego producenta ogniw paliwowych, a tym samym pomoc światu w zrobieniu dużego kroku w kierunku neutralności dla klimatu i zrównoważonego transportu do 2050 roku.
Volvo nabędzie 50% udziałów w spółce Daimler Truck Fuel Cell za około 600 mln euro. Transakcja ma zostać sfinalizowana w pierwszej połowie 2021 roku.
- Dla nas w Daimler Truck i Volvo Group, wodorowe ogniwo paliwowe jest kluczową technologią umożliwiającą w przyszłości transport neutralny pod względem emisji CO2. Oba koncerny dokładają wszelkich starań w ramach przestrzegania paryskiego porozumienia klimatycznego w sprawie dekarbonizacji transportu drogowego i innych obszarów, a także budowania dobrze prosperującego wspólnie prowadzonego podmiotu, który będzie dostarczać wystarczającą ilość ogniw paliwowych - powiedział Martin Daum, prezes Daimler Truck.
- W przyszłości transport będzie napędzany energią elektryczną i ogniwami paliwowymi, a także do pewnego stopnia innymi paliwami odnawialnymi - wskazuje Martin Lundstedt, CEO Volvo.
Oprócz samochodów ciężarowych istnieją również inne obszary zastosowań ogniw paliwowych. Spółka joint venture opracuje system z kilkoma stopniami mocy, w tym bliźniaczy o mocy ciągłej wynoszącej 300 kW, przeznaczony dla pojazdów ciężarowych pokonujących długie dystanse. Rozwiązania wodorowe opracowane przez spółkę joint venture idealnie nadają się również do stacjonarnego wytwarzanie energii.
Awaryjne zasilenie w centrach danych zapewnią ogniwa wodorowe
W 2020 roku w ramach współpracy, Rolls-Royce i Daimler Truck zawarły umowę, której zakres obejmuje opracowanie stacjonarnych generatorów energii opartych o ogniwa paliwowe dla systemów zasilania awaryjnego umieszczonych w obiektach o znaczeniu krytycznym, takich jak centra danych. Ostateczny kontrakt ma zostać podpisany do końca roku.
Volvo Group i Daimler Truck będą posiadać równe udziały w spółce joint venture, ale nadal pozostaną konkurentami we wszystkich innych obszarach, takich jak technologie motoryzacyjne i integracja ogniw paliwowych w ciężarówkach.
Celem obu firm jest rozpoczęcie testów samochodów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi przez klientów za około trzy lata i rozpoczęcie produkcji seryjnej w drugiej połowie bieżącej dekady.
źródło: Robotics&Automation