Tym razem, co jest pomysłem równie ciekawym, co kontrowersyjnym, przedstawiciele sektora MŚP zostali zapytani o przebieg transformacji cyfrowej. Takie badanie jest istotne, bowiem tego typu firm jest w Polsce bardzo dużo, ale też problematyczne ze względu na fakt, że Przemysł 4.0 w formie całościowej, szerokiej koncepcji jest rozwijany głównie przez firmy duże, o rozbudowanych i złożonych procesach produkcyjnych.
Przemysł 4.0 - przede wszystkim analityka danych
Czy firmy MŚP inwestują w rozwiązania cyfrowe? Tak, bowiem w porównaniu do wyników poprzedniej edycji badania odnotowano znaczny wzrost odsetka odpowiedzi wskazujących na to, że obszar Przemysłu 4.0 jest włączany do strategii rozwoju przedsiębiorstw. Jednocześnie odpowiedź może też być negatywna, bowiem wartość plany w zakresie przedmiotowych wdrożeń zadeklarowało tylko 25% firm. Najczęściej wdrażanymi technologiami cyfrowymi i strategiami były: analityka danych i optymalizacja produkcji (59%),