Czy sektor MŚP korzysta z rozwiązań Przemysłu 4.0?

Czy krajowe, mniejsze i średniej wielkości przedsiębiorstwa przemysłowe korzystają z rozwiązań Przemysłu 4.0 i przechodzą transformację cyfrową? Jakie są, zdaniem zarządzających tymi firmami, czynniki sukcesu w kontekście przedmiotowych innowacji? Przedstawiamy wybrane zagadnienia z niedawnego badania "Smart Industry Polska 2020".

Posłuchaj
00:00

Tym razem, co jest pomysłem równie ciekawym, co kontrowersyjnym, przedstawiciele sektora MŚP zostali zapytani o przebieg transformacji cyfrowej. Takie badanie jest istotne, bowiem tego typu firm jest w Polsce bardzo dużo, ale też problematyczne ze względu na fakt, że Przemysł 4.0 w formie całościowej, szerokiej koncepcji jest rozwijany głównie przez firmy duże, o rozbudowanych i złożonych procesach produkcyjnych.

Przemysł 4.0 - przede wszystkim analityka danych

Czy firmy MŚP inwestują w rozwiązania cyfrowe? Tak, bowiem w porównaniu do wyników poprzedniej edycji badania odnotowano znaczny wzrost odsetka odpowiedzi wskazujących na to, że obszar Przemysłu 4.0 jest włączany do strategii rozwoju przedsiębiorstw. Jednocześnie odpowiedź może też być negatywna, bowiem wartość plany w zakresie przedmiotowych wdrożeń zadeklarowało tylko 25% firm. Najczęściej wdrażanymi technologiami cyfrowymi i strategiami były: analityka danych i optymalizacja produkcji (59%),

 
Obszary transformacji cyfrowej badanych przedsiębiorstw

 
Wpływ pandemii COVID-19 na wdrożenia (lub ich plany) w obszarze transformacji cyfrowej

Pandemia nie sprzyja wdrażaniu idei Przemysłu 4.0

Koronawirus niewątpliwie nie sprzyja działalności ogółu przedsiębiorców, co znalazło również potwierdzenie w wynikach badań. Przedstawiciele kadry zarządzającej firmami MŚP przyznali, że w obecnej sytuacji sukcesem przedsiębiorstwa będzie: "utrzymanie się na rynku" (58%) oraz "pozyskanie nowych klientów/utrzymanie dotychczasowych" (49%). Jedynie w co trzeciej firmie kadra oceniła obecną kondycję firmy jako lepszą niż prognozowano. W 29% uznano ją za gorszą niż się spodziewano, w pozostałych 38% - jako zgodną z przewidywaniami, oczywiście uprzednio zrewidowanymi w kontekście pandemii.

Do głównych czynników sprzyjających sukcesom firmy w obecnych czasach zaliczono: zdobywanie nowych klientów lub rynków (57%), poprawę jakości produktów i usług (46%) oraz wydajności produkcji (44%), redukcję kosztów wytwarzania (44%) oraz wykorzystanie dotacji unijnych (42%), a także umiejętności dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb rynkowych (41%). Na tym tle wdrażanie cyfrowych rozwiązań wymieniano stosunkowo rzadziej - typowo na poziomie kilkunastu procent. Znacznie częściej mówiono o nich natomiast jako o przewidywanym czynniku przyszłego sukcesu w perspektywie kolejnych trzech lat.

Jakie są kompetencje cyfrowe przedsiębiorców?

W badaniu, które dostępne jest na stronie

 
Wykorzystywane przez firmę technologie i rozwiązania z obszaru Przemysłu 4.0
 
Elementy oceniane jako istotne dla firmy w perspektywie najbliższych lat

Cyfryzacja przedsiębiorstw - oczekiwania na przyszłość

Pomimo że o cyfryzacji mówi się coraz więcej, a firmy rozwijają wdrożenia z tego zakresu, w branży MŚP procesy te są cały czas postrzegane jako relatywnie mało istotne dla wzrostu konkurencyjności. Wśród tego rodzaju rozwiązań najczęściej wymieniane było: wdrażanie cyfrowych rozwiązań technologicznych (17%), cyberfizycznych (13%) oraz cyfryzacja procesów zarządczych (12%). Respondenci jednak oczekiwali, że dzięki cyfryzacji w przyszłości poprawi się efektywność działania ich organizacji. Dosyć duży odsetek, bo aż 30% badanych, uznał wdrażanie cyfrowych rozwiązań technologicznych za element, który uda się przekuć w sukces firmy w perspektywie najbliższych trzech lat. Dla rozwiązań cyberfizycznych i wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem było to odpowiednio 24% i 31%.

Warto zaznaczyć, że w obszarach komunikacji i współpracy z klientami oraz dostawcami cyfryzacja realizowana jest obecnie aż w 60% firm, natomiast w zakresie uruchamiania cyfrowych kanałów dystrybucji czy cyfrowego wsparcia sprzedaży - w co czwartym badanym przedsiębiorstwie. Należy tu jednak zauważyć, że aż w 70% firm wdrażających w ostatnim czasie cyfryzację sposobów pracy bezpośrednią przyczyną była pandemia koronawirusa.

Powiązane treści
Industry 4.0 w skrócie
Co możemy osiągnąć dzięki Przemysłowi 4.0 i co może stanąć nam na drodze?
Globalny rynek urządzeń i rozwiązań Przemysłu 4.0
Przemysł 4.0 Trzy trendy zmieniające halę produkcyjną
Delta ukończyła realizację projektu inteligentnej fabryki
Multiprojekt: Rozwijając obszar Przemysłu 4.0, pozostajemy firmą doradczą będącą blisko klientów i oferującą markowe produkty automatyki
Grant dla firm inwestujących w Przemysł 4.0
W Krakowie powstaje miejsce, gdzie rozwiązania Przemysłu 4.0. będą działać w praktyce
Rozwiązania YASKAWA dla Industry 4.0
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Roboty
Sztuczna inteligencja w uzbrojeniu - zalety i wady
Bezpieczeństwo
ABB z najwyższym poziomem certyfikacji TÜV Rheinland w zarządzaniu bezpieczeństwem funkcjonalnym
Zasilanie, aparatura nn
Honeywell i LS ELECTRIC łączą siły: inteligentne zarządzanie energią w centrach danych i systemach BESS
Roboty
Humanoid i Schaeffler zakończyli wspólny projekt z humanoidalnym robotem testowanym w warunkach produkcyjnych
Przemysł 4.0
PepsiCo Polska rozwija automatyzację logistyki – nowy inteligentny magazyn z technologią Mecalux w Grodzisku Mazowieckim
Przemysł 4.0
W listopadzie ruszają zapisy na dotacje na cyfryzację

MES Plex od Rockwell Automation - dane, które napędzają produkcję

Dane to dziś jeden z najcenniejszych zasobów, również, a może przede wszystkim w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Współczesny przemysł bazuje na automatyzacji, co wymaga stałego dostępu do ogromnych ilości danych cyfrowych. Ich analiza pozwala optymalizować produkcję pod kątem kosztów, jakości i efektywności, a to z kolei ma bezpośrednie przełożenie na konkurencyjność i rentowność przedsiębiorstwa.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów