Wyzwania i problemy na rynku paneli operatorskich
Branża HMI, pomimo innowacyjności i ciągłego rozwoju, stoi przed szeregiem wyzwań, które wpływają na działalność firm i oczekiwania klientów. Intensywna konkurencja, szczególnie ze strony dostawców tańszych produktów azjatyckich, była jednym z najczęściej wymienianych problemów. Prowadzi ona do silnej presji cenowej i trudności w utrzymywaniu rentowności sprzedaży bez obniżania standardów jakości. Dodatkowo niedawne problemy z dostępnością komponentów do produkcji, długie czasy realizacji zamówień oraz opóźnienia w dostawach były i po części są nadal znaczącym wyzwaniem wpływającym na zdolność firm do szybkiego reagowania na potrzeby rynku i zapewnienia ciągłości produkcji.
Wymagania techniczne i kwestie integracji systemów to również czynniki przekładające się na wyzwania. Brak nowoczesnych interfejsów komunikacyjnych, przestarzałe układy sterowania oraz złożoność potrzeb odbiorców w zakresie wizualizacji wymagają od firm inwestycji w technologie i często też nietypowe rozwiązania, które pozwalają dopasować się do potrzeb klientów. Problemem sygnalizowanym przez dostawców jest również niewystarczająca podaż integratorów zdolnych do tworzenia efektywnych, zaawansowanych wizualizacji. W tym przypadku rozwiązaniem są inwestycje w szkolenia i rozwój kompetencji pracowników.
Oczekiwania klientów, którzy chcą nie tylko niższych cen, ale również uproszczenia tworzenia HMI i większej elastyczności w tym zakresie, wymuszają na firmach balansowanie między dostarczaniem zaawansowanych technologicznie produktów a zachowaniem prostoty i intuicyjności ich użytkowania. Jednocześnie wspomniana rosnąca złożoność nowoczesnych wizualizacji wymaga od firm wdrożeniowych wiedzy eksperckiej. Do wskazań respondentów zaliczyć można wreszcie kwestie dotyczące utrzymania standardów jakości oraz zgodności z regulacjami.