Część 2: kamery i systemy wizyjne

Druga część raportu dotyczy urządzeń (i oprogramowania) umożliwiających akwizycję, przetwarzanie oraz analizę obrazów. Wykorzystuje się tutaj: czujniki wizyjne, kamery tradycyjne i inteligentne, komputery przemysłowe i inne urządzenia, a także wielokamerowe systemy o rozbudowanych funkcjach analizy obrazów. Ich zastosowaniem w przemyśle jest najczęściej…

Zapewnianie jakości

Jakość to w produkcji pojęcie bardzo szerokie. W odniesieniu do systemów wizyjnych związana jest m.in. z: kontrolą poprawności wytwarzania i montażu elementów, różnicowania wyrobów oraz napełnienia butelek, pojemników i opakowań. Do tego dochodzą inne zadania weryfikacji, porównywania i analizy produktów na różnych etapach procesów produkcyjnych.

Do ważnych grup zastosowań czujników i kamer zaliczają się również: kontrola kodów 1D, 2D i innych, odczytywanie i rozpoznawanie liter oraz etykiet, a także zliczanie i pomiary gabarytów. Coraz częściej dotyczy to również wykorzystania kamer w aplikacjach zrobotyzowanych. W efekcie rozwiązania wizyjne są dzisiaj wszechstronne i często spotykane w branży produkcyjnej.

Co zmienia się, jeżeli chodzi o rodzimy rynek? Można zaobserwować wzrosty wskazań w odniesieniu do kategorii "systemy zrobotyzowane" (rys. 6). Dotyczy to m.in. integracji systemów wizyjnych z robotami, dzięki czemu możliwe jest sprawdzanie i ocena położenia elementów przed ich pobieraniem, w trakcie montażu, przy odkładaniu lub przekładaniu, itd. Bieżący raport to trzecia edycja opracowania, gdy odsetek ten wyniósł około 80%. Wysoko notowane są również zastosowania w systemach pakujących – 60% kilka lat temu, zaś obecnie ponad 80%, niezmiennie ważne są: weryfikacja produktów oraz odczyt kodów. Ten ostatni w praktyce obejmuje zestaw technik umożliwiających odczytywanie oznaczeń wykonywanych różnymi metodami i na różnych materiałach.

 
Rys. 6

Jakie są wymogi klientów?

Analizując cechy systemów wizyjnych w kontekście zakupowym, można wskazać pięć kluczowych czynników istotnych dla rodzimych odbiorców. Na pierwszym miejscu listy znajduje się cena (80% wskazań – rys. 7), która dotyczy kosztów urządzeń i osprzętu, stworzenia aplikacji i jej wdrożenia. Drugim jest łatwość użycia i programowania. Użytkownicy szukają efektywnych, zaawansowanych, ale jednocześnie intuicyjnych rozwiązań wizyjnych, których funkcjonalność może być na późniejszych etapach również modyfikowana przez personel. Producenci, odpowiadając na to zapotrzebowanie, oferują czujniki z wbudowanymi funkcjami uczenia się oraz moduły programowe do zadań machine vision, które można integrować z większymi systemami. Wspólna platforma sprzętowo-programowa przyspiesza wdrożenie całego systemu. Taka kompleksowość jest też oczekiwana – jest to trzecie najczęstsze wskazanie. Ważne są oczywiście również: jakość urządzeń oraz ich możliwości, w szczególności obliczeniowe.

 
Rys. 7

Przy okazji powyższego wyliczenia warto dodać informację o kamerach inteligentnych, a więc łączących standardowe kamery z modułem przetwarzania obrazów i interfejsem komunikacyjnym. Tego typu urządzenia w ostatnich latach popularyzowały się, zaś obecnie stanowią podstawowe produkty wykorzystywane w branży (rys. 8). Wzrosła również popularność czujników wizyjnych, które są chętnie wybierane szczególnie wtedy, gdy odbiorcy poszukują ekonomicznych, a jednocześnie funkcjonalnych rozwiązań.

 
Rys. 8

Krajowi odbiorcy i dostawcy

Głównymi odbiorcami omawianych produktów są zakłady przemysłowe (rys. 9) oraz integratorzy systemów (niewielki wzrost w stosunku do poprzednich badań). Kolejna ważna grupa to producenci maszyn (sektor OEM). Podział ten jest w ostatniej dekadzie relatywnie stały.

 
Rys. 9

Jeżeli chodzi o dostawców, to branża skupia wiele firm specjalizujących się w dostarczaniu czujników, kamer i innych składników systemów wizyjnych. Część producentów, takich jak Keyence, Omron, Turck czy Panasonic, działa na naszym rynku bezpośrednio poprzez swoje oddziały krajowe. Oprócz nich mamy również licznych dystrybutorów, zarówno wyspecjalizowanych w technologii wizyjnej, jak i oferujących szeroką gamę produktów. Większość z nich doradza w zakresie doboru odpowiednich rozwiązań, a niektórzy pomagają również w ich wdrożeniu.

 
Rys. 10. Najpopularniejsze marki czujników i systemów wizyjnych - statystyka nie świadczy o udziałach firm w rynku

W bieżącym raporcie przedstawiono oferty około 20 firm dostarczających omawiane w tej części produkty. Wśród najbardziej rozpoznawalnych marek znajdują się niezmiennie Keyence i Cognex, które uzyskały znaczną przewagę głosów nad całą resztą stawki (rys. 10). Kolejne firmy o dużej rozpoznawalności to Sick, Omron, Balluff. Wyniki bazują na subiektywnych opiniach respondentów i nie należy ich traktować jako odzwierciedlenia udziałów firm w rynku czy wartości ich sprzedaży.

Raul Carlavilla, Jamie Steed


Omron

  • Czujniki zbliżeniowe i systemy wizyjne – kto jest ich odbiorcą? W jakich branżach są one stosowane?

Odbiorcami tytułowych czujników są głównie integratorzy, producenci maszyn oraz klienci końcowi. Produkty te znajdują zastosowanie w różnych branżach, takich jak spożywcza, automotive, farmaceutyka czy przemysł opakowaniowy. O ile czujniki zbliżeniowe są najczęściej stosowane do detekcji ruchu maszyn i sprawdzania poprawności procesów, o tyle aplikacje systemów wizyjnych obejmują m.in.: kontrolę jakości (przykładowo nadruków), pozycjonowanie, zastosowania pomiarowe i systemy zrobotyzowane.

Omawiane produkty są często stosowane w branżach, gdzie nawet najmniejszy błąd może przynieść katastrofalne skutki, a sama kontrola jakości jest niezwykle ważna. Szereg regulacji dotyczących produktu końcowego zmusza integratorów, producentów maszyn i klientów do zwracania szczególnej uwagi na poprawność procesów produkcyjnych.

  • Jakie cechy powinny mieć omawiane podzespoły? Jak wygląda ich kompletacja i sprzedaż?

W przypadku czujników zbliżeniowych ważne są m.in.: małe wymiary, możliwości komunikacji – np. z wykorzystaniem IO-Link, duże zasięgi pracy oraz odporność na różne warunki środowiskowe. Jeśli chodzi o systemy wizyjne, to popularne są tzw. kamery smart o kompaktowych rozmiarach, które łączą w sobie cechy czujnika z prostym systemem wizyjnym. Oczekuje się od nich wysokiej wydajności, dużej precyzji oraz dużej elastyczności w tworzeniu aplikacji wizyjnej.

Czujniki dostarczane są zarówno jako niezależne produkty, jak też jako elementy składowe większych kompletacji. Dla ich dostawcy dużym atutem jest szeroki asortyment – zupełnie czego innego będzie bowiem potrzebował wytwórca aut, a czego innego producent opakowań. Dlatego idealnym rozwiązaniem jest sprzedaż zarówno gotowych kompletacji, jak i oddzielnych produktów, tak aby integratorzy lub użytkownicy końcowi mogli dostosować je do własnych potrzeb. Dodatkowym plusem jest posiadanie rozwiązań niszowych. Jeśli chodzi o systemy wizyjne, to także można je nabyć jako oddzielne produkty lub jako część większego rozwiązania, na przykład w zestawie z robotem. W tym segmencie szeroki wybór nie jest tak krytyczny, pod warunkiem że oferowane rozwiązania dobrze spełniają swoje funkcje.

  • Jakie są nowości technologiczne?

Jeżeli chodzi o czujniki zbliżeniowe, to rynek jest raczej ustabilizowany, mało tu zmian rewolucyjnych – raczej ma miejsce doskonalenie znanych już rozwiązań. Popularyzuje się tu komunikacja typu IO-Link. W systemach wizyjnych nowości i nowych rozwiązań jest więcej, zaś rozwój jest dynamiczny. Do innowacji zaliczają się algorytmy AI, specjalistyczne systemy oświetleniowe oraz kamery na niestandardowe widmo świetlne (np. SWIR).

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe