Dostawcy i integratorzy IPC

W 2024 roku struktura przychodów dostawców IPC wciąż wskazuje na dominację sprzedaży całych komputerów przemysłowych (kompletnych, zintegrowanych), które generują w całości sprzedaży 38% zysków (rys. 6). Kolejne 27% stanowią komponenty IPC, zaś usługi odpowiadają za 23%. Pozostałe produkty, takie jak podzespoły systemów wizyjnych czy sieci komunikacyjnych, to według wyliczenia jedynie 12% obrotów.

 
Rys. 6. Odpowiedzi na pytanie o to, na czym zarabia się w omawianej w raporcie branży

Temat dotyczący sposobów sprzedaży IPC możemy rozwinąć dzięki odpowiedziom respondentów na dodatkowe pytanie (rys. 7). Okazuje się, że proporcje sprzedaży samodzielnej (48%) oraz tej w systemach (52%) są relatywnie stałe. Model działania dostawców IPC polegający na oferowaniu złożonych zestawów komputerowych, ich integracji pod zamówienie klienta jest bardzo ważny już od lat, co wielokrotnie podkreślali sami dostawcy – przykładowo przedstawiciele firm takich jak Elmark Automatyka oraz CSI. Związany jest z tym również trend rosnącej kompleksowości w zakresie obsługi klientów. Obejmuje ona zarówno sprzedaż sprzętu, jak i wsparcie w jego uruchomieniu oraz obsługę posprzedażową.

 
Rys. 7. Czy IPC sprzedają się samodzielnie czy jako większe kompletacje?

Dobra passa trwa

Koniunktura na krajowym rynku IPC w 2024 roku pozostaje korzystna (rys. 8). Aż 71% badanych uznało sytuację za dobrą, co stanowi nieznaczny spadek w porównaniu z 2023 rokiem (75%). Łącznie 81% dostawców IPC oceniło pozytywnie koniunkturę, co potwierdza dobrą passę na rynku. Choć wyniki nie są tak dobre jak przed pandemią w 2019 roku, kiedy aż co trzeci ankietowany uznał, że w branży jest bardzo dobrze, to biorąc pod uwagę generalnie słabą sytuację makroekonomiczną w 2023 roku, są one bardzo zadowalające i potwierdzają odporność branży IPC na wahania koniunktury.

 
Rys. 8. Koniunktura na polskim rynku IPC w ocenie dostawców

Dodajmy, że omawiana branża cechuje się niezmiennie wysokim poziomem konkurencji. Na wykresie na rys. 9 widać, że większość badanych osób (56%) ocenia konkurencję na rynku IPC jako silną, zaś 41% jako standardową. Podobne wyniki, a nawet bardziej przesunięte w kierunku odpowiedzi "silna", uzyskiwaliśmy w latach poprzednich.

 
Rys. 9. Konkurencja na polskim rynku IPC
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Zobacz również