CZYNNIK KOSZTOWY DOMINUJE
Preferencje zakupowe polskich klientów są w zakresie omawianych produktów dosyć stałe. Szukając sygnalizatorów, odbiorcy są zainteresowani przede wszystkim urządzeniami o optymalnym stosunku ceny do parametrów technicznych i jednocześnie odpowiedniej (ale niekoniecznie najwyższej) jakości. Cena, jak widać po wynikach zaprezentowanych w statystyce na rys. 2, zdominowała każdą z kategorii wyrobów i sytuacja taka zasadniczo powtarza się w większości publikowanych przez nas raportów.
W ankiecie zawarliśmy też kategorię dotyczącą zastosowania LED jako źródeł światła – o ile wskazań z tym związanym było wiele (dół wykresu na rys. 2), o tyle dzisiaj na rynku diody to coś absolutnie standardowego, a nie stanowiącego wyróżnik. Dla odbiorców ważne są zaś dodatkowe cechy sygnalizatorów oraz oferty samego dostawcy – w tym szerokość tej ostatniej, potrzeby związane z aplikacją czy też możliwość integracji sygnalizatorów w większym systemie. Ciekawym rezultatem badania była relatywnie niska pozycja marki w prezentowanym zestawieniu, co pozwala stwierdzić, że odbiorcy traktują omawiane produkty bardzo utylitarnie. Mają one przede wszystkim charakteryzować się odpowiednim kompromisem pomiędzy ceną, jakością a parametrami.
Dostawcom zadaliśmy również pytanie otwarte o to, jakie są najważniejsze powody, które przekonują ich klientów do zakupu konkretnych urządzeń. Spośród kilkudziesięciu wymienionych najczęściej pojawiały się: cena, jakość, parametry techniczne, ale było też kilka dodatkowych wskazań. Były one związane z cechami produktów: ich uniwersalnością, wytrzymałością, funkcjonalnością oraz długością gwarancji, ale też z samą ofertą dostawcy – przede wszystkim dostępnością wyrobów, kompleksowością dostaw i posiadaniem szerokiego asortymentu.