Wymogi klientów oraz przyszłość branży
W kontekście omawianych produktów i systemów potrzeby klientów są dosyć stałe. Najważniejszymi wytypowanymi są: odpowiednie parametry techniczne, atrakcyjne ceny, następnie jakość urządzeń oraz, jako czwarty element listy, marka producenta (rys. 12). Istotną zmianą w stosunku do poprzednich raportów jest wzrost znaczenia parametrów technicznych (dwa lata temu na trzecim miejscu).
W badaniu zadaliśmy również pytanie otwarte o czynniki kształtujące rynek. Wymieniane tu były m.in.: cena, dostępność (ważne wskazanie, wcześniej nieobserwowane), niezawodność i wydajność. Do tego pojawiły się też kwestie cyberbezpieczeństwa, możliwość dopasowania do wymagań aplikacji, integracja w jednym urządzeniu jak największej liczby funkcji, a także spełnianie wymagań odnośnie do przepustowości. Dominującą nowością była wszak ta dotycząca dostępności (komponentów, układów elektronicznych i samych produktów) – i ten problem nurtuje nadal cały rynek przemysłowy.
Finalnie, jeżeli chodzi o perspektywy rynkowe, to działający w branży dostawcy najczęściej wskazywali energetykę oraz zastosowania w zakładach produkcyjnych, w szczególności w branży automotive. Kolejnymi perspektywicznymi branżami były: produkcja maszyn, transport oraz zastosowania intralogistyczne (rys. 13). Tym spojrzeniem kończymy bieżący raport, zaś do analizy branży powrócimy w 2025 roku.