W czasie rozruchu napędu softstart stopniowo podwyższa napięcie zasilania na zaciskach silnika (rys. 2a). Na początku jest ono na tyle niskie, że nie występuje gwałtowne szarpnięcie i możliwa jest wyłącznie płynna regulacja, na przykład luzów komponentów mechanicznych albo naprężenia pasów. Następnie, wraz ze zwiększaniem przez softstart napięcia zasilania, zwiększa się moment obrotowy silnika. W efekcie maszyna się rozpędza. Analogicznie przez stopniowe zmniejszanie napięcia zasilającego silnik (rys. 2b) softstart umożliwia jego płynne zatrzymanie.
Główne komponenty softstartów
Taką funkcjonalność softstartów, inaczej układów łagodnego rozruchu, zapewniają ich główne komponenty, którymi są połączone przeciwsobnie tyrystory. Wykorzystywane są po dwa takie elementy dla każdej fazy napięcia zasilającego silnik napędu. Dla przypomnienia, tyrystory to półprzewodnikowe przyrządy mocy, które pracują jako łączniki dwustanowe. To oznacza, że (w uproszczeniu) mogą być przełączane między stanem przewodzenia (włączenia) o niskiej rezystancji a stanem zablokowania (wyłączenia), charakteryzującym się dużą rezystancją.
Jest to wykorzystywane w czasie rozruchu napędu, kiedy tyrystory załączane są w taki sposób, żeby stopniowo przewodziły przez coraz większą część każdego półokresu sinusoidy napięcia zasilającego (rys. 3), rozpoczynając od jej fragmentu, a kończąc na 100%. Łagodne hamowanie napędu przebiega w sposób odwrotny – najpierw tyrystory przewodzą napięcie w 100%, a potem stopniowo przepuszczają go coraz mniej, aż do jego odłączenia.
Case study 1Przemiennik częstotliwości rozwiązuje problem z przestojami młynka Pewien dostawca paszy produkowanej z ziaren zbóż odnotowywał duże straty w związku z często powtarzającymi się przestojami w jednym z zakładów. Nieplanowane przerwy w produkcji były spowodowane blokowaniem się maszyny mielącej składniki paszy. Do tego urządzenia zboża doprowadzane były ze stołu wibracyjnego. Sprzęt ten był przestarzały, przez co często ulegał awariom oraz przeciążał silnik. Dochodziło do tego wówczas, gdy mielone były twarde ziarna, które blokowały młynek. W konsekwencji przeciążenia silnika aktywowały się zabezpieczenia i następowało jego automatyczne wyłączenie. Wówczas za każdym razem młynek należało ręcznie opróżnić z ziaren. To wymagało przerwania produkcji nawet na kilka godzin. By rozwiązać ten problem, zdecydowano się na modernizację stanowiska mielenia zbóż. W ramach tego zadania dotychczasową instalację załadunku młynka zastąpiono przenośnikiem ślimakowym wyposażonym w przemiennik częstotliwości. Od tej pory system sterowania transporterem monitoruje prąd silnika maszyny mielącej. Na jego podstawie prędkość przenośnika zostaje dopasowana do aktualnego obciążenia młynka. W praktyce oznacza to, że jest zwiększana albo zmniejszana odwrotnie proporcjonalnie do prądu pobieranego przez silnik maszyny mielącej. Im zatem "mocniej" młynek miele, tym wolniej przesuwa się przenośnik, zaś im "słabsze" mielenie, tym większa jest prędkość przesuwu transportera. Dzięki temu twardsze ziarna są dostarczane wolniej niż te miękkie. W efekcie młynek się nie przeciąża i nie dochodzi do nieplanowanych przestojów. Maszyna ta nie pracuje też na biegu jałowym z niską prędkością w czasie mielenia miękkich ziaren, których wydajność mielenia dzięki temu znacznie się zwiększyła. |
Jaką funkcję pełni stycznik obejściowy?
Uproszczony schemat blokowy układu łagodnego rozruchu został przedstawiony na rysunku 4. Oprócz tyrystorów oraz ich sterownika dodatkowe wyposażenie softstartów obejmuje: układy chłodzenia, czujniki, układy zabezpieczeń oraz złącza komunikacyjne.
Ważnym komponentem softstartów, mającym wpływ na sprawność energetyczną całego układu napędowego, jest również stycznik obejściowy (bypass). Bywa on integralną częścią układów łagodnego rozruchu albo jest dołączany zewnętrznie. W obu przypadkach stycznikiem steruje kontroler softstartu.
Stycznik obejściowy odpowiada za odłączenie obwodów układu łagodnego rozruchu od zasilania i bezpośrednie podłączenie do niego napędzanej maszyny, zaraz po jej rozpędzeniu. W przypadku przejścia w tryb hamowania sterownik softstartu odłącza obwód obejściowy i przełącza napędzaną maszynę na zasilanie za swoim pośrednictwem. Dzięki temu w czasie normalnej pracy napędu, tzn. pomiędzy rozruchem a zatrzymaniem, energia zasilająca nie jest dodatkowo tracona w obwodach softstartu.