Podsumowanie
Softstarty i przemienniki częstotliwości generalnie nie stanowią dla siebie wzajemnie konkurencji. Raczej każde z tych urządzeń ze względu na swoją specyfikę sprawdza się w konkretnej grupie zastosowań.
Dla przypomnienia – z softstartów powinno się korzystać w aplikacjach, w których: regulacja prędkości i momentu obrotowego są wymagane tylko podczas uruchamiania i zatrzymywania napędu, jeżeli trzeba ograniczyć duże prądy rozruchowe, czy to z powodu zagrożenia karą ze strony zakładu energetycznego, czy w trosce o jakość zasilania i konieczny jest stopniowy kontrolowany rozruch w celu uniknięcia naprężeń komponentów mechanicznych, skoków ciśnienia, uderzeń pompowanego medium. Z kolei przemienniki częstotliwości sprawdzają się w aplikacjach, w których: wymagana jest pełna kontrola prędkości, nie tylko podczas rozruchu i hamowania, zależy nam na uzyskaniu jak największych oszczędności energii oraz wymagane są bardziej zaawansowane funkcje niestandardowe, na przykład diagnostyczne, ochronne czy funkcjonalność PLC.
Podsumowując, wybór softstartu lub przemiennika częstotliwości zwykle zależy od wymogów aplikacji. Poza tym generalnie softstarty są mniejsze i tańsze w porównaniu z przemiennikami częstotliwości, szczególnie przy większych mocach. Kompaktowość jest niezaprzeczalną zaletą, jeżeli w miejscu instalacji napędu występują ograniczenia przestrzenne.
Jeśli jednak chodzi o koszt, ten początkowo większy w przypadku przemienników częstotliwości, może się jednak dość szybko zwrócić dzięki oszczędności energii. W rezultacie zatem mogą się one w dłuższej perspektywie okazać ekonomiczniejszym zakupem niż softstarty. Przemawia za nimi również większa funkcjonalność, która ma wpływ na elastyczność i możliwości rozbudowy układu napędowego. Tutaj jednak trzeba zaznaczyć, że często kilkukrotnie większy koszt zakupu przemiennika, nawet pomimo licznych zalet tych urządzeń, prawdopodobnie nie znajdzie uzasadnienia, jeżeli w danej aplikacji jego funkcjonalność w zakresie regulacji parametrów pracy napędów nie będzie w ogóle wykorzystywana, na przykład jeżeli wymagane jest wyłącznie ograniczenie prądu w czasie rozruchu.
Monika Jaworowska