Szkolenia w zakresie Przemysłu 4.0 można podzielić na dwie grupy. Pierwszą stanowią kursy, które ogólnie omawiają tę koncepcję i zbiorczo przedstawiają nowe technologie, które są zaliczane do tej kategorii. Zwykle na wstępie tego typu szkoleń podawane są definicje Industry 4.0 i Smart Factory. Potem wyjaśniane są kluczowe pojęcia jak systemy cyberfizyczne. Prezentuje się również założenia czwartej rewolucji przemysłowej, z reguły w odniesieniu do wcześniejszych punktów zwrotnych w historii przemysłu.
Koncepcja Przemysłu 4.0 jest następnie przedstawiana z perspektywy technicznej i ekonomicznej. Oznacza to omówienie technologii stanowiących trzon Industry 4.0, czyli: Big Data, wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, uczenia maszynowego / sztucznej inteligencji, chmury obliczeniowej, robotów współpracujących (cobotów), druku 3D, Przemysłowego Internetu Rzeczy, blockchainu i cyfrowych bliźniaków oraz prezentację modeli biznesowych cyfrowej transformacji przedsiębiorstw produkcyjnych.
Przy tej okazji wyjaśniane są wyzwania towarzyszące wdrażaniu nowych technologii w praktyce. Te ostatnie przedstawia się zwykle na przykładach rzeczywistych realizacji. Wśród zagadnień, które są typowo poruszane na tego typu szkoleniach, można także wymienić zarządzanie kompetencjami pracowników w dobie Industry 4.0 i zagrożenia cyberbezpieczeństwa w systemach przemysłowych. Drugą grupę szkoleń stanowią te dotyczące konkretnych technologii.
Szkolenia z druku 3D
Przykładem są te poświęcone wytwarzaniu addytywnemu. W tej grupie wyróżnia się trzy kategorie szkoleń: wprowadzające do techniki druku 3D, przedstawiające specyfikę poszczególnych metod wytwarzania oraz teoretyczno-praktyczne z obsługi drukarek 3D i ich oprogramowania.
We wszystkich przeważnie na początku przedstawia się podstawy technologii przyrostowych i ich porównanie z innymi (ubytkowymi, odlewami). Następnie charakteryzuje się oraz ze zestawia sobą różne metody zaliczane do kategorii druku 3D. Te zazwyczaj klasyfikuje się ze względu na rodzaj materiału, z którego w danej technologii można wykonać wydruk.
Niektóre firmy szkoleniowe poświęcają tej tematyce oddzielne kursy. Szczegółowo omawia się na nich m.in. metody druku z: metali, na przykład z proszków w technice laserowej, elektronowej i chemiczno- termicznej, z prętów oraz drutu przez napawanie, ekstruzję albo techniki hybrydowe, łączące druk 3D z obróbką CNC, z tworzyw sztucznych termoplastycznych metodami FDM (Fused Deposition Modeling) i FFF (Fused Filament Fabrication) oraz z żywic światłoutwardzalnych, w technice stereolitografii.
W zakresie korzystania z drukarek 3D zwykle prezentowane tematy to z kolei: zasady eksploatacji (przygotowanie do druku, wyjęcie wydruku) i konserwacji, częste problemy oraz ich rozwiązania, zarządzanie drukowaniem z wielu drukarek i na urządzeniach wielogłowicowych. Organizowane są zarówno kursy z ogólnej obsługi tych urządzeń, jak i korzystania z drukarek konkretnych marek. Prezentowane jest także oprogramowanie tnące i sterujące. Dodatkowo charakteryzowane są różne techniki oraz trendy w obróbce wykończeniowej gotowych wydruków 3D.
Szkolenia z obsługi AMRNa kursach z obsługi autonomicznych robotów mobilnych zazwyczaj przestawiane są następujące zagadnienia: budowa AMR od strony praktycznej (napęd, zasilanie, czujniki), tryby pracy, obsługa AMR za pośrednictwem dostępnego interfejsu, tworzenie map, dodawanie stref oraz punktów, projektowanie misji, analiza i monitorowanie pracy AMR, obsługa błędów. Ponadto omawiane są: praca robotów we flotach, systemy zarządzania energią, wymagania środowiskowe, warunki oraz parametry ładowania, bezpieczeństwo użytkowania. Zwykle prowadzący wyjaśniają też, jak wybrać najlepszy do danych wymagań model AMR, kiedy wykorzystać konwencjonalne rozwiązania transportowe (przenośniki), a kiedy zastąpić je autonomicznymi robotami mobilnymi oraz przedstawiają przykłady rozwiązań systemów autonomicznego transportu wewnętrznego. |