Ewolucja wózków widłowych
Wózki widłowe mają długą historię, w czasie której już od ponad 100 lat są sukcesywnie ulepszane. Pierwsze pojazdy, które zalicza się do tej kategorii, opracowano na początku XX wieku. Były to wózki platformowe zasilane akumulatorowo, wykorzystywane do transportu bagaży na kolei.
Następnie korzystano z maszyn do podnoszenia i transportu ładunków w fabrykach. Te ewoluowały do postaci przypominającej współczesne wózki widłowe dzięki wyposażeniu w metalowe widły do podnoszenia ładunków z ziemi i wysuwany maszt. W miarę jak tytułowe pojazdy stawały się coraz powszechniejsze, po pierwszej wojnie światowej pojawiła się potrzeba znormalizowania rozmiarów palet przez nie transportowanych. W czasie drugiego globalnego konfliktu ich popularność jeszcze wzrosła.
W latach 50. zeszłego stulecia została wprowadzona następna innowacja – podnośnik z widłami poruszającymi się na boki i góra–dół. Dzięki temu wózki widłowe mogły być używane w wąskich korytarzach i wyżej podnosić ładunki. Lata 50. i 60. XX wieku przyniosły wiele zmian w zakresie bezpieczeństwa tych pojazdów, które są wciąż stosowane – ulepszenia obejmowały dodanie osłony wideł w celu stabilizacji ładunku i klatki chroniącej kierowców przed spadającymi przedmiotami. Przez dwie kolejne dekady nie wprowadzono znaczących zmian aż do lat 80., kiedy skupiono się na poprawie ergonomii, a przez to komfortu kierowcy. Wówczas też poprawiono wyważenie wózków i wprowadzono pasy bezpieczeństwa dla ich kierowców. W latach 90. zajęto się kwestią ograniczenia ilości szkodliwych substancji emitowanych przez tego rodzaju pojazdy. Obecnie branżę wózków widłowych kształtują nowe technologie.
Nowoczesne wózki widłowe - trendy i innowacje
Duży nacisk jest kładziony zwłaszcza na kwestię bezpieczeństwa. Jedną z przełomowych innowacji w tej dziedzinie jest wyposażenie wózków widłowych w czujniki, które wykrywają przeszkody nieruchome, ludzi i pojazdy, jak inne wózki widłowe, wózki AGV czy roboty mobilne w pobliżu, w tym także w martwym polu. Są to sensory różnego typu, m.in. czujniki ultradźwiękowe, na podczerwień, kamery, czujniki radarowe. Dostarczają danych automatycznym systemom ostrzegania. Te analizują je w czasie rzeczywistym i w przypadku wykrycia sytuacji niebezpiecznej uruchamiają alarm, który ostrzega kierowcę za pomocą wskaźników wizualnych i sygnałów dźwiękowych. Niektóre systemy dodatkowo automatycznie inicjują zatrzymanie albo zmniejszają prędkość wózka widłowego, bez udziału operatora.
Nowe technologie znajdują także zastosowanie w szkoleniach operatorów tego typu pojazdów. W kursach BHP wykorzystuje się symulatory w technologii rzeczywistości wirtualnej. Odwzorowują one przestrzeń magazynów, w której mogą się poruszać kursanci, realizując w kontrolowanym, cyfrowym środowisku różne scenariusze transportu ładunków oraz reagowania na nieprzewidziane sytuacje. Praktyczne doświadczenie zdobyte dzięki symulacjom trenuje umiejętności operatora, pozwala sprawdzić czas jego reakcji i przećwiczyć proces podejmowania decyzji.
AI i AR w wózkach widłowych
Oczekuje się także zwiększenia wykorzystania algorytmów sztucznej inteligencji w przetwarzaniu danych z czujników pokładowych i, w oparciu o nie, w analizie predykcyjnej możliwych zagrożeń bezpieczeństwa. Systemy oparte na AI mogą się też uczyć na podstawie incydentów z przeszłości, dostosowując się do indywidualnych przypadków i konfiguracji, aby stale poprawiać skuteczność zapobiegania wypadkom. Dzięki postępowi w dziedzinie czujników i komunikacji (sieci 5G) wózki widłowe będą również przekazywać dane o stanie swojego wyposażenia, wzorcach użytkowania i ścieżkach ruchu do centralnego systemu. To usprawni kolektywną konserwację predykcyjną oraz zarządzanie flotami tych pojazdów.
Jest także spodziewane upowszechnienie się rzeczywistości rozszerzonej, która kierowcom wózków widłowych będzie dostarczać wizualnej informacji o ładunkach, na przykład ich masie i specyfice i dane pomocne w nawigacji pojazdem, w czasie rzeczywistym i bez rozpraszania uwagi operatora. Postęp w dziedzinie sensorów, technik komunikacji oraz sztucznej inteligencji pozwoli również na rozwój technologii zdalnego sterowania wózkami widłowymi i ostatecznie autonomicznych pojazdów tego typu.
Elektryczne wózki widłowe
Ważną innowacją jest popularyzowanie się napędów elektrycznych. Popyt na elektryczne wózki widłowe stale rośnie ze względu na ich liczne zalety w porównaniu z tymi z napędem spalinowym. Główne to brak emisji spalin i cichsza praca, dzięki czemu nadają się do użytku w pomieszczeniach zamkniętych. Poza tym ich konserwacja jest tańsza, a żywotność dłuższa. Nowoczesne elektryczne wózki widłowe są też wyposażane w układy hamowania regeneracyjnego.
Upowszechniają się także wózki widłowe napędzane wodorem, które mają większy zasięg i szybciej się ładują niż te elektryczne i mogą pracować w znacznie niższych temperaturach niż te spalinowe. Popularne są również pojazdy tego typu z napędami hybrydowymi z ogniwem paliwowym i baterią litowo-jonową.
Oprócz tego wózki widłowe projektowane są pod kątem ergonomii oraz uniwersalności. Tę drugą zapewniają wielofunkcyjne pojazdy tego typu wyposażone w modułowy osprzęt i akcesoria.