Ewolucja wózków widłowych

Wózki widłowe mają długą historię, w czasie której już od ponad 100 lat są sukcesywnie ulepszane. Pierwsze pojazdy, które zalicza się do tej kategorii, opracowano na początku XX wieku. Były to wózki platformowe zasilane akumulatorowo, wykorzystywane do transportu bagaży na kolei.

Następnie korzystano z maszyn do podnoszenia i transportu ładunków w fabrykach. Te ewoluowały do postaci przypominającej współczesne wózki widłowe dzięki wyposażeniu w metalowe widły do podnoszenia ładunków z ziemi i wysuwany maszt. W miarę jak tytułowe pojazdy stawały się coraz powszechniejsze, po pierwszej wojnie światowej pojawiła się potrzeba znormalizowania rozmiarów palet przez nie transportowanych. W czasie drugiego globalnego konfliktu ich popularność jeszcze wzrosła.

W latach 50. zeszłego stulecia została wprowadzona następna innowacja – podnośnik z widłami poruszającymi się na boki i góra–dół. Dzięki temu wózki widłowe mogły być używane w wąskich korytarzach i wyżej podnosić ładunki. Lata 50. i 60. XX wieku przyniosły wiele zmian w zakresie bezpieczeństwa tych pojazdów, które są wciąż stosowane – ulepszenia obejmowały dodanie osłony wideł w celu stabilizacji ładunku i klatki chroniącej kierowców przed spadającymi przedmiotami. Przez dwie kolejne dekady nie wprowadzono znaczących zmian aż do lat 80., kiedy skupiono się na poprawie ergonomii, a przez to komfortu kierowcy. Wówczas też poprawiono wyważenie wózków i wprowadzono pasy bezpieczeństwa dla ich kierowców. W latach 90. zajęto się kwestią ograniczenia ilości szkodliwych substancji emitowanych przez tego rodzaju pojazdy. Obecnie branżę wózków widłowych kształtują nowe technologie.

Thomas Spranzel

Turck

  • Jakie rozwiązania z zakresu automatyzacji wspierają procesy intralogistyczne i związane z transportem wewnętrznym?

Intralogistyka i transport wewnętrzny stanowią bardzo ważną część w procesie automatyzacji całych zakładów. Wielu klientów, po usprawnieniu kontroli wysyłek do odbiorców końcowych, zauważa potrzebę monitorowania przepływu materiałów wewnątrz zakładu. Jednocześnie procesy oparte wyłącznie na kontroli sprawowanej przez człowieka bardzo często zawodzą. Ponadto sytuacja na rynku pracy, z jaką mierzą się pracodawcy, również generuje potrzebę automatyzowania i odciążania pracowników w kolejnych obszarach.

W efekcie widok robotów AGV przestaje być czymś wyjątkowym, a postrzegany jest powoli bardziej jako standard. Stosowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie transportu wymusza też używanie dodatkowych systemów kontroli czy bezpieczeństwa ze względu na możliwość poruszania się na tym samym obszarze różnego typu pojazdów, a nierzadko też ludzi. Kontrolowane są obszary, w których pojawiają się wózki, transportery, itp., sprawdzane jest także to, czy zlecenie jest realizowane w prawidłowy sposób i z zachowaniem odpowiedniej kolejności.

Większość powyższych procesów jest realizowana z użyciem technologii RFID, systemów bezpieczeństwa, różnego rodzaju sterowania oraz nierzadko komunikacji bezprzewodowej. Wszystko po to, aby od chwili wejścia czy nawet samego zamówienia materiałów już móc kontrolować zlecenie na wszystkich jego etapach. Dzięki takiemu podejściu użytkownik systemu ma możliwość dokładnego planowania i przekazywania rzetelnych informacji do odbiorcy końcowego, który ma pewność, że jego zamówienie realizowane jest z największą starannością i dokładnością.

Temat transportu wewnętrznego i rozwiązań przeznaczonych do intralogistyki jest bardzo obszerny – rozpoczynając od prostego czujnika (np. zapełnienia kartonu, skrzynki), a na całym systemie kontroli znajdującym się w chmurze kończąc. Osoby zainteresowane możliwościami, jakie w zakresie intralogistyki oraz transportu dają rozwiązania firmy Turck oraz Banner, zapraszamy do kontaktu.

Nowoczesne wózki widłowe - trendy i innowacje

Duży nacisk jest kładziony zwłaszcza na kwestię bezpieczeństwa. Jedną z przełomowych innowacji w tej dziedzinie jest wyposażenie wózków widłowych w czujniki, które wykrywają przeszkody nieruchome, ludzi i pojazdy, jak inne wózki widłowe, wózki AGV czy roboty mobilne w pobliżu, w tym także w martwym polu. Są to sensory różnego typu, m.in. czujniki ultradźwiękowe, na podczerwień, kamery, czujniki radarowe. Dostarczają danych automatycznym systemom ostrzegania. Te analizują je w czasie rzeczywistym i w przypadku wykrycia sytuacji niebezpiecznej uruchamiają alarm, który ostrzega kierowcę za pomocą wskaźników wizualnych i sygnałów dźwiękowych. Niektóre systemy dodatkowo automatycznie inicjują zatrzymanie albo zmniejszają prędkość wózka widłowego, bez udziału operatora.

Nowe technologie znajdują także zastosowanie w szkoleniach operatorów tego typu pojazdów. W kursach BHP wykorzystuje się symulatory w technologii rzeczywistości wirtualnej. Odwzorowują one przestrzeń magazynów, w której mogą się poruszać kursanci, realizując w kontrolowanym, cyfrowym środowisku różne scenariusze transportu ładunków oraz reagowania na nieprzewidziane sytuacje. Praktyczne doświadczenie zdobyte dzięki symulacjom trenuje umiejętności operatora, pozwala sprawdzić czas jego reakcji i przećwiczyć proces podejmowania decyzji.

AI i AR w wózkach widłowych

Oczekuje się także zwiększenia wykorzystania algorytmów sztucznej inteligencji w przetwarzaniu danych z czujników pokładowych i, w oparciu o nie, w analizie predykcyjnej możliwych zagrożeń bezpieczeństwa. Systemy oparte na AI mogą się też uczyć na podstawie incydentów z przeszłości, dostosowując się do indywidualnych przypadków i konfiguracji, aby stale poprawiać skuteczność zapobiegania wypadkom. Dzięki postępowi w dziedzinie czujników i komunikacji (sieci 5G) wózki widłowe będą również przekazywać dane o stanie swojego wyposażenia, wzorcach użytkowania i ścieżkach ruchu do centralnego systemu. To usprawni kolektywną konserwację predykcyjną oraz zarządzanie flotami tych pojazdów.

Jest także spodziewane upowszechnienie się rzeczywistości rozszerzonej, która kierowcom wózków widłowych będzie dostarczać wizualnej informacji o ładunkach, na przykład ich masie i specyfice i dane pomocne w nawigacji pojazdem, w czasie rzeczywistym i bez rozpraszania uwagi operatora. Postęp w dziedzinie sensorów, technik komunikacji oraz sztucznej inteligencji pozwoli również na rozwój technologii zdalnego sterowania wózkami widłowymi i ostatecznie autonomicznych pojazdów tego typu.

Elektryczne wózki widłowe

Ważną innowacją jest popularyzowanie się napędów elektrycznych. Popyt na elektryczne wózki widłowe stale rośnie ze względu na ich liczne zalety w porównaniu z tymi z napędem spalinowym. Główne to brak emisji spalin i cichsza praca, dzięki czemu nadają się do użytku w pomieszczeniach zamkniętych. Poza tym ich konserwacja jest tańsza, a żywotność dłuższa. Nowoczesne elektryczne wózki widłowe są też wyposażane w układy hamowania regeneracyjnego.

Upowszechniają się także wózki widłowe napędzane wodorem, które mają większy zasięg i szybciej się ładują niż te elektryczne i mogą pracować w znacznie niższych temperaturach niż te spalinowe. Popularne są również pojazdy tego typu z napędami hybrydowymi z ogniwem paliwowym i baterią litowo-jonową.

Oprócz tego wózki widłowe projektowane są pod kątem ergonomii oraz uniwersalności. Tę drugą zapewniają wielofunkcyjne pojazdy tego typu wyposażone w modułowy osprzęt i akcesoria.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe