Fuzja Siemensa i Alstoma zablokowana przez Komisję Europejską
| Gospodarka AktualnościKomisja Europejska zablokowała planowaną fuzję spółek Siemens Mobility i Alstom, twierdząc, że firmy nie zaoferowały wystarczających środków zaradczych, aby rozwiać obawy dotyczące wpływu na konkurencję na rynkach sygnalizacji i pociągów bardzo dużych prędkości. Komisja otrzymała liczne zastrzeżenia od klientów, konkurentów, stowarzyszeń branżowych i związków zawodowych, a także negatywne opinie kilku organów ds. konkurencji.
Komisja uważa, że połączenie doprowadziłoby do powstania "niekwestionowanego" lidera pod względem zaopatrzenia w sygnalizację na liniach głównych i w sygnalizację miejską - w tym ETCS i CBTC - oraz "dominującego" gracza na rynku pociągów o prędkości 300 km/h i wyższej, w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) i w obszarze reszty świata, z wyjątkiem Korei Południowej, Japonii i Chin, "które nie są otwarte na konkurencję". Według KE, proponowane przez Siemensa i Alstom środki zaradcze w celu rozwiązania problemów związanych z monopolizacją rynku były niewystarczające.
Komisja stwierdziła, że "dokładnie rozważyła" przyszłą konkurencję ze strony Chin, i że chińscy dostawcy nie są aktualnie obecni na rynku sygnalizacyjnym EOG i "nawet nie próbowali w nim uczestniczyć". Zanim chińskie firmy staną się wiarygodnymi dostawcami, minie "bardzo dużo czasu". Komisja uznała również za "mało prawdopodobne", aby na rynku pociągów dużej prędkości chińscy dostawcy "stanowili silną konkurencję dla łączących się stron w dającej się przewidzieć przyszłości".
Firmy Siemens i Alstom wyraziły ubolewanie z powodu decyzji Komisji. Były "przekonane, że transakcja przyniosłaby istotną wartość dla globalnego sektora mobilności" i "pozwoliłaby na stworzenie europejskiego gracza, który byłby w stanie poradzić sobie z rosnącą konkurencją ze strony przedsiębiorstw spoza UE".
Siemens zapowiedział, że teraz oceni wszystkie opcje dotyczące przyszłości spółki Siemens Mobility i "wybierze najlepsze dla swoich klientów, pracowników i udziałowców".
Z decyzji Komisji Europejskiej zadowoleni są konkurenci, jak na przykład Bombardier, który powiedział, że wierzy, iż "europejski sektor kolejowy jest światowym liderem dzięki silnej konkurencji wewnętrznej, ciągłym innowacjom i inwestycjom". Zdaniem Bombardiera połączenie "poważnie zaszkodziłoby konkurencyjności całego europejskiego rynku kolejowego".
źródło: Railway Gazette