Alstom zaprezentował system zasilania naziemnego dla autobusów elektrycznych
| Gospodarka Zasilanie, aparatura nnAlstom przedstawił w Maladze w Hiszpanii swoje najnowsze rozwiązanie w zakresie systemów zasilania naziemnego SRS, przeznaczone dla autobusów elektrycznych. Prototyp systemu powstał w ramach pilotażowego projektu Prototype for Alternative Operation of Mobility Assets - PALOMA, współfinansowanego ze środków unijnych Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz funduszy hiszpańskiego Centrum Rozwoju Technologii Przemysłowych (CDTI). Celem projektu jest opracowanie pierwszego na świecie automatycznego systemu szybkiego zasilania naziemnego, umożliwiającego pracę w pełni zelektryfikowanych autobusów.
System SRS Alstomu to w pełni bezpieczny, przewodowy, naziemny system zasilania stacjonarnego, umożliwiający automatyczne zasilanie wyposażenia pokładowego autobusu z poziomu nawierzchni w ciągu kilku minut - w trasie podczas postoju na przystanku lub podczas przerwy w zajezdni. Rozwiązanie to nie wymaga instalacji napowietrznej infrastruktury w miastach, dzięki czemu pozwala zachować architektoniczną estetykę miejskiego krajobrazu. W przypadku zajezdni system SRS pozwala uniknąć kosztów związanych z budową napowietrznej sieci trakcyjnej. System został opracowany tak, by mógł być wykorzystywany we flotach różnych rodzajów autobusów, a ponieważ nie jest to zastrzeżona technologia - także niezależnie od producenta czy zmian w technologiach akumulatorowych.
Prototyp zaprezentowany przed wejściem do Instytutu Inżynierii Uniwersytetu w Maladze wyposażono w zasilanie o mocy 200 kW. Jest on kompatybilny z dwunastometrowym autobusem elektrycznym Linkker obsługującym linię autobusową nr 1, należącym do lokalnego przewoźnika EMT.
SRS dla autobusów elektrycznych powstał w oparciu o technologię zasilania statycznego SRS Alstomu dla pociągów, która jest już stosowana w Nicei we Francji, gdzie okazała się skutecznym rozwiązaniem. Od ponad 15 lat Alstom opracowuje i wdraża rozwiązania z zakresu zasilania bez sieci trakcyjnej, umożliwiające pełną integrację architektoniczną tramwajów w historycznych centrach miast. Systemy APS i SRS zostały już dostarczone do 12 miast na całym świecie, gdzie dotychczas umożliwiły tramwajom pokonanie ponad 40 milionów kilometrów tras.
Miasta coraz częściej podejmują ambitne zobowiązania związane z dekarbonizacją, a niektóre, jak Paryż, Bruksela czy Madryt, dążą do całkowitego wyeliminowania silników spalinowych do 2030 r. Ważną rolę w tych planach odgrywają autobusy elektryczne, co z kolei zwiększa zapotrzebowanie na wydajne systemy zasilania, nieingerujące w przestrzeń miasta, za to kompatybilne z coraz bardziej zróżnicowanymi i rozbudowanymi flotami autobusów elektrycznych.
źródło: ConTrust