OGRANICZENIA METOD NATURALNYCH
 
Najdłuższy na świecie
 Gotthard-Basistunnel to tunel kolejowy w Alpach Szwajcarskich będący najdłuższym do tej pory zbudowanym tunelem na świecie - ma on 57 km długości, jego oddanie do użytku planowane jest pod koniec 2017 roku. Najdłuższy drogowy tunel znajduje się w Norwegii - jest nim Lardalstunnelen o długości 24,5 km.
Metody wentylacji tuneli dzieli się na naturalne i mechaniczne. Te pierwsze wykorzystują m.in. efekt tłoka, który polega na tym, że pojazd w trakcie jazdy przesuwa kumulujące się przed nim masy powietrza. Zjawisko to w wypadku samochodów, które są znacznie niższe niż średnica przepustu, jest słabsze niż w tunelach kolejowych. Przepusty wentyluje też wiatr i przepływ powietrza wywołany różnicą ciśnień pomiędzy wejściem a wyjściem oraz konwekcją (efekt kominowy). Ten ostatni występuje, gdy wlot i wylot są na innych wysokościach.
Wentylacja metodami naturalnymi sprawdza się w rozrzedzaniu zanieczyszczeń, zwłaszcza w tunelach jednokierunkowych. Nie zaleca się jednak, aby było to jedyne zabezpieczenie w razie pożaru. W takiej sytuacji ruch pojazdów ustaje, co powoduje osłabnięcie efektu tłoka. Pozostałe zjawiska nie są natomiast wystarczająco przewidywalne.
WENTYLACJA WZDŁUŻNA I POPRZECZNA
W systemach mechanicznych korzysta się z wentylatorów, które dzieli się, w zależności od kierunku przepływu powietrza, na wzdłużne (longitudinal) i poprzeczne (transverse). W pierwszych medium płynie wzdłuż tunelu. Wentylacja wzdłużna jest tania i łatwa w instalacji - wentylatory montuje się na wlocie i/lub wylocie, w szybach albo w sklepieniu przepustu. Nie są również wymagane kanały wentylacyjne. Sprawdza się ona w oddymianiu jednak gorzej niż poprzeczna. Dlatego spotyka się ją głównie w tunelach jednokierunkowych, o małym natężeniu ruchu.
W wentylacji poprzecznej powietrze dopływa i odpływa specjalnymi przewodami nawiewowymi (od dołu) i wyciągami (od góry). W zależności od tego, jaka ilość powietrza jest tymi kanałami przesyłana w każdym kierunku, instalacje te dzieli się na w pełni poprzeczne (100% - czyste, 100% - zanieczyszczone), mieszane, gdy świeże powietrze wpływa do tunelu przez nawiewy, a brudne płynie swobodnie do wyjścia oraz mieszane odwrotne. W tych czyste powietrze wpływa wejściem, a odpływa wyciągami.
| Optymalizacja kosztów utrzymania infrastruktury
 Najdłuższy w Polsce W normalnych warunkach celem systemu sterowania wentylacją jest utrzymanie jakości powietrza w tunelu na określonym poziomie. Reguluje on zatem przepływ medium w zależności od wartości wskaźników ją charakteryzujących. Jest to proces ciągły. W razie pożaru, który następuje np. w wyniku awarii pojazdu albo wypadku, reakcja systemu sterowania musi być natomiast szybka oraz odpowiednia do zaistniałych warunków. Do jego zadań należy zatem w pierwszej kolejności przetworzenie danych z systemu detekcji ognia i dymu, zlokalizowanie pożaru oraz wyznaczenie kierunku ewakuacji. Następnie podejmowana jest decyzja o uruchomieniu wentylacji i wybierany jest jej schemat. Ten ostatni musi być dostosowany do aktualnej sytuacji na drodze. Na przykład w tunelach jednokierunkowych, mieszczących się na słabo zurbanizowanych terenach, można założyć, że samochody znajdujące się za ogniskiem pożaru bez przeszkód - na przykład w postaci korków na drodze wyjazdowej - wyjadą z przepustu. 
 JAK WYKRYĆ POŻAR?  Tunel w Katowicach Świeże powietrze, które przesunie chmurę dymu, można zatem wprowadzić, uruchamiając wyłącznie wentylację wzdłużną. Jeżeli natomiast auta znajdują się po obu stronach pożaru lepiej poczekać, aż dym zgromadzi się pod sklepieniem tunelu, co pozwoli kierowcom bezpiecznie go opuścić. Potem jest on usuwany z przepustu przez wyciągi w suficie. Alarm pożarowy może zostać uruchomiony ręcznie przez operatora na podstawie obserwacji obrazu z kamer monitoringu albo informacji przekazanej z wnętrza tunelu, na przykład za pośrednictwem telefonu alarmowego. Włącza się on również automatycznie, gdy stan zagrożenia wskazują czujniki zainstalowane w przepuście. Korzysta się z sensorów różnego typu. Wykrywają one pożar, reagując na: towarzyszący mu wzrost temperatury, zadymienie, promieniowanie i substancje chemiczne wydzielane w procesie spalania. 
 PRZEGLĄD KONSTRUKCJI DETEKTORÓW
 W tunelach instaluje się też "zwykłe" czujniki temperatury. Detektory płomieni z kolei rozpoznają ogień, analizując widmo promieniowania emitowanego przez jego potencjalne źródło. Na przykład podczas pożaru benzyny natężenie światła o większej długości fali w zakresie podczerwieni jest większe niż tego o krótszej długości fali. Ponadto sensor taki wykrywa też charakterystyczne błyski płomieni. Oprócz tego w tunelach instalowane są czujniki stężenia CO i CO2, których duże ilości gromadzą się w czasie pożaru. SYSTEMY DETEKCJI ZDARZEŃOprócz pożaru w tunelu może dojść do wielu innych nieprzewidzianych zdarzeń, które wymagają interwencji operatora, automatycznego uruchomienia jakichś, zabezpieczeń albo zmian w organizacji ruchu. Przykładem są: auta, które się nagle zatrzymały lub nadmiernie zwolniły, samochody, które poruszają się w niewłaściwym kierunku lub kierowcy, którzy opuścili swoje pojazdy i wyszli na drogę. Wnętrze tunelu jest monitorowane, więc jego obsługa ma stały pogląd na to, co się w nim aktualnie dzieje. Aby jednak nie bazować wyłącznie na czujności ludzi, która z wielu powodów bywa czasem mniejsza, wdraża się automatyczne systemy detekcji zdarzeń nieprzewidzianych. Ich częścią, oprócz sieci kamer, jest komputerowy system przetwarzania obrazów. Algorytmy w nim zaimplementowane rozpoznają sytuacje niepożądane przez porównanie bieżących widoków tunelu z tymi wzorcowymi. Przykładowo, jeżeli dojdzie do pożaru, dym znacząco zmienia kontrast obrazu. Często w ten sposób ogień można wykryć szybciej, zanim jeszcze temperatura wzrośnie na tyle, aby alarm uruchomił któryś z czujników tej wielkości. Monika Jaworowska W artykule wykorzystano materiały APTA i PIARC 
                            Spis treści
                            
                         
 
        Powiązane treści       
                        Rynek automatyki w tunelach - ponad 5 mld dolarów w 2024 roku                       
                        Programowanie bezpiecznego sterowania palnikami i prasami                       
                        Zautomatyzowane malowanie                       
                        Systemy bezpieczeństwa dla układów maszynowych                       
                        Automatyka mikrofalowa                       
                        AdComNet. Magistrala komunikacyjna dla systemów oddymiania i naturalnej wentylacji                       
                        Modemy GSM od Astraada                       
                        Systemy sterowania w śródalpejskim tunelu                       
                        Zautomatyzowana stacja testowania żywotności przełączników elektrycznych w oparciu o LabVIEW i CompactRIO                       
                        Szkolenie Wskaźnik OEE - podnoszenie efektywności wykorzystania parku maszynowego                       
                        Powolny wzrost rynku tunelownic                       
                        Rynek tunelownic przekroczy 8 mld dolarów w 2025 roku                     
        Zobacz więcej w kategorii: Temat miesiąca
       
                        Artykuły                     
                        Transport szynowy - energoelektronika, automatyka, komunikacja                       
                        Artykuły                     
                        Nowoczesne wyposażenie produkcji                       
                        Roboty                     
                        Automatyzacja w przemyśle drzewnym, meblarskim i papierniczym                       
                        Roboty                     
                        Automatyzacja i robotyzacja sortowania, pakowania, paletyzacji                       
                        Przemysł 4.0                     
                        Sztuczna inteligencja i cyfrowy przemysł                       
                        Artykuły                     
                        Wod-kan, uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków                     
        Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
       
                    Cała branża automatyki. Twoje pytania.
                Poszukuję produktu lub usługi
                    
                    
                
                
                    
                    
                        Chcę skontaktować się z firmą
                    
                    
                
                
                    
                    
                        Mam pytanie ogólne 
                            Zapytania ofertowe
                         
                    Unikalny branżowy system komunikacji B2B
                    Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz
                    Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
                 | 
 
 Alpejski tunel kolejowy Lötschberg ma długość 34 km i oddany został do użytku w 2007 roku. Po 24 miesiącach użytkowania koszty utrzymania infrastruktury obiektu okazały się być o wiele wyższe niż przewidywano, przez co podjęto decyzję o jego modernizacji. Wdrożono m.in. kompleksowy system sterowania systemami wentylacji i klimatyzacji, przeciwpożarowymi oraz monitorowania pracy urządzeń. Opis wdrożenia przedstawiamy w artykule "
Alpejski tunel kolejowy Lötschberg ma długość 34 km i oddany został do użytku w 2007 roku. Po 24 miesiącach użytkowania koszty utrzymania infrastruktury obiektu okazały się być o wiele wyższe niż przewidywano, przez co podjęto decyzję o jego modernizacji. Wdrożono m.in. kompleksowy system sterowania systemami wentylacji i klimatyzacji, przeciwpożarowymi oraz monitorowania pracy urządzeń. Opis wdrożenia przedstawiamy w artykule " 

 
 Wojciech Znojek
Wojciech Znojek Przykładem czujników reagujących na wzrost temperatury są sensory światłowodowe. Spotyka się różne ich konstrukcje, m.in. takie, w których włókna umieszcza się w tubie wypełnionej substancją, która pod wpływem ciepła rozszerza się, co powoduje deformację światłowodu i zakłóca transmisję impulsów świetlnych. Inny przykład to światłowody z włóknami ze szkła kwarcowego. W wyniku wzrostu temperatury zmieniają się jego właściwości, a w efekcie sposób propagacji światła - jego część ulega rozproszeniu. Pomiar temperatury wzdłuż światłowodu pozwala z dużą dokładnością zlokalizować ognisko pożaru.
Przykładem czujników reagujących na wzrost temperatury są sensory światłowodowe. Spotyka się różne ich konstrukcje, m.in. takie, w których włókna umieszcza się w tubie wypełnionej substancją, która pod wpływem ciepła rozszerza się, co powoduje deformację światłowodu i zakłóca transmisję impulsów świetlnych. Inny przykład to światłowody z włóknami ze szkła kwarcowego. W wyniku wzrostu temperatury zmieniają się jego właściwości, a w efekcie sposób propagacji światła - jego część ulega rozproszeniu. Pomiar temperatury wzdłuż światłowodu pozwala z dużą dokładnością zlokalizować ognisko pożaru. 
