TRUDNE WARUNKI
Funkcjonalność komponentów systemów automatyki do pojazdów specjalnych jest taka sama jak tych używanych w przemyśle. Różnią się one natomiast pod względem wytrzymałości na trudne warunki otoczenia Wynika to stąd, że pojazdy te pracują na zewnątrz, gdzie są narażone na działanie różnych niekorzystnych czynników, których nie da się ani przewidzieć, ani kontrolować.
Przykładowo powinny one bezawaryjnie oraz efektywnie działać w deszczu, śniegu, mgle, kurzu, błocie, przy silnym nasłonecznieniu oraz w skrajnie niskich temperaturach. Oznacza to, że wyposażenie pojazdów specjalnych musi być przystosowane do częstego i długotrwałego kontaktu z wodą i pyłem oraz ekstremalnych temperatur i ich gwałtownych skoków.
|
Wymagana jest także odporność na wibracje oraz uderzenia, które przenoszą się z układu napędowego lub są następstwem kontaktu z przeszkodami terenowymi (wyboje, koleiny, zbocza, itp.). Ważna jest również wytrzymałość na duże obciążenia mechaniczne, wahania napięcia zasilania oraz kontakt z różnymi chemikaliami.
Te ostatnie to m.in. smary, rozpuszczalniki, sól drogowa oraz środki myjące. W pojazdach specjalnych problemem są też zaburzenia elektromagnetyczne. Ich występowaniu sprzyja m.in. brak uziemienia, duża liczba urządzeń skupionych na stosunkowo małej powierzchni oraz blisko siebie prowadzone okablowanie.
NORMY
Komponenty systemów automatyki w pojazdach specjalnych, podobnie jak te używane w przemyśle, muszą spełniać wytyczne różnych norm. Są to m.in. standardy w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej (EN 61000-4-x) oraz odporności na warunki środowiskowe (EN 60068- 2-x). Oprócz tego obowiązują je normy w zakresie konstrukcji wyposażenia konkretnych typów pojazdów.
Przykładem są specyfikacje określające kryteria badania kompatybilności elektromagnetycznej sprzętu do robot ziemnych (ISO 13766), maszyn rolniczych i tych używanych w leśnictwie (ISO 14982), maszyn budowlanych (DIN 13309) oraz standard ISO 16750.
W tym ostatnim opisano warunki środowiskowe, na jakie narażone są urządzenia elektroniczne i elektryczne instalowane w różnych częściach pojazdów drogowych oraz metody ich testowania. By sprostać wymaganiom tych norm, stosowane są specjalne rozwiązania konstrukcyjne.
ProduktyPlatforma automatyki Plus+1 firmy Sauer-Danfoss W skład platformy automatyki do pojazdów specjalnych Plus+1 wchodzą sterowniki, aplikacje do ich programowania oraz kompatybilne panele operatorskie, joysticki, pedały i czujniki. Przykładem tych pierwszych są kontrolery serii MC012.Wyposażono je w 32-bitowy stałoprzecinkowy procesor DSP 150 MHz, cztery wejścia konfigurowane jako analogowe, cyfrowe oraz częstotliwościowe, dwa wyjścia konfigurowane jako cyfrowe, PWM i analogowe oraz port CAN 2.0 B. Modele MC012-010 i MC012-012 mogą pracować w temperaturze od -40°C do +70°C, a MC012-016 i MC012-019 do maks. +105°C. Sterowniki umieszczono w obudowie o stopniu ochrony IP 67. Są też odporne na wibracje oraz udary (IEC 60068-2-64, IEC 60068-2-27). DP600LX to z kolei graficzny terminal z ekranem LCD TFT oraz klawiaturą z 14 przyciskami. Wyświetlacz pokryto antyodblaskową powłoką oraz warstwą zabezpieczającą przez zaciekaniem wilgoci i zapobiegającą zaparowaniu.Przyciski klawiatury są podświetlane na zielono. Dzięki czujnikowi oświetlenia zamontowanemu w obudowie automatycznie regulowana jest jasność ekranu. Terminal może pracować w temperaturze od -30°C do +70°C, jest też odporny na wibracje i udary o wartości odpowiednio 3,17 g i 50 g. Innym przykładem jest przetwornik ciśnienia MBS1250. Zawiera on ogranicznik ciśnienia w postaci otworu wylotowego przy elemencie pomiarowym. Jego rolą jest ograniczenie wpływu na wynik pomiaru wahań i nagłych wzrostów ciśnienia oraz zjawiska kawitacji. W MBS1250 zastosowano także kompensację temperaturową, dzięki czemu może on pracować w temperaturze od -40°C do +125°C.Umieszczono go w obudowie ze stali nierdzewnej, o stopniu ochrony IP67. Czujnik jest też odporny na wibracje (20 g, 10 Hz do 2 kHz, EN 60068-2-27), udary (100 g, IEC 60068-2-6) oraz zaburzenia elektromagnetyczne (EN 61000-6-3, EN 61000-6-2). |