JAK CZĘSTO SMAROWAĆ SIŁOWNIKI?
Producenci siłowników w pakiecie z tymi urządzeniami oferują zintegrowane z nimi wyposażenie dodatkowe. Przykładem są sensory siły wbudowane w końcówkę roboczą razem z układem przetwarzania ich sygnału wyjściowego do postaci zestandaryzowanej. Poza tym siłowniki wyposaża się w czujniki położenia oraz wyłączniki krańcowe, pozwalające zatrzymać siłownik w określonej pozycji przez odłączenie napędzającego go silnika od zasilania.
W karcie katalogowej siłownika można też zwykle sprawdzić, czy szacowany czas eksploatacji jest wystarczający. Należy jednak pamiętać, że parametr ten, wyrażany często liczbą kilometrów albo liczbą możliwych cykli roboczych, podawany jest przy założeniach wyidealizowanych warunków pracy siłownika (smarowanie zgodnie z zaleceniami, brak zanieczyszczeń, nieprzegrzewanie się śrub ani łożysk, brak nadmiernych obciążeń i równoczesnego przekraczania kilku parametrów granicznych, na przykład maksymalnej prędkości i siły nacisku).
Ważną informacją praktyczną, jaką w dokumentacji siłowników zamieszczają ich producenci, jest częstość smarowania. Przeważnie parametr ten jest wyrażany liczbą kilometrów i podawany dla określonych warunków.
W związku z tym trzeba uwzględnić to, że wszelkie niekorzystne czynniki (nadmierne obciążenie, duża prędkość, drgania i wstrząsy) mogą przyczynić się do tego, że siłownik wymagać będzie częstszego smarowania.
Z drugiej strony, jeśli pracuje on poniżej znamionowych parametrów, można zaryzykować rzadsze wykonywanie tej czynności. Trzeba również pamiętać o tym, aby nawet jeśli przesuw siłownika jest krótszy, niż zalecany przez producenta okres smarowania, przynajmniej raz w roku warto go nasmarować, podobnie jak wówczas, kiedy jest on przez dłuższy czas nieużywany.
SILNIKI LINIOWE
W silnikach (napędach) liniowych energia elektryczna z zasilania jest przekształcana bezpośrednio w energię mechaniczną ruchu postępowego obciążenia, nie ma więc w ich przypadku konieczności używania dodatkowych podzespołów, które zamieniałyby ruch obrotowy na ruch liniowy. Jest to powodem licznych zalet tych silników.
Najważniejsze z nich to: możliwość uzyskania dużych prędkości i przyspieszeń, zminimalizowane tarcie, brak luzów oraz strat energii w układzie napędowym wnoszonych zwykle przez takie elementy jak przekładnie, pasy, śruby napędowe itp., duża powtarzalność oraz precyzja ruchów, duża dynamika pracy, długa żywotność oraz cicha praca. W ramce szerzej opisujemy budowę silników liniowych oraz ich pozostałe zalety.
Zbigniew PiątekBeckhoff
Wykorzystywane są one w maszynach o dużej wydajności - tam, gdzie klasyczne rozwiązania bazujące na silnikach wieloobrotowych nie są w stanie sprostać wymaganiom dynamiki oraz precyzji ruchu. Nie są to może produkty pierwszego wyboru, aczkolwiek świadomy klient wie, że jest to jedyne słuszne rozwiązanie. Najczęściej wykorzystuje się je w transporcie wewnątrzmaszynowym, w maszynach pakujących oraz na stanowiskach zrobotyzowanych.
Jeśli mówimy o cechach charakterystycznych napędów, to warto wymienić: brak elementów zużywających się w silniku, długi czas życia oraz uzyskiwanie dużych prędkości (do 10 m/s przy dynamice 30 g). Istotną cechą jest również bardzo wysoka precyzja ruchu - uzyskiwane mogą być tu dokładności mikrometrowe. Klienci wymagają od nas wsparcia w doborze, implementacji oraz współtworzeniu aplikacji tak naprawdę na każdej płaszczyźnie - od powstawania koncepcji maszyny do jej uruchomienia.
Każdy producent układów typu motion ma rozwiązania w tym zakresie. Dominują głównie producenci zachodni oraz dalekowschodni. Jeśli chodzi o przyszłe kierunki rozwoju, to mówimy tu nie o rewolucji, a raczej o ewolucji związanej z rozwojem i rozszerzaniem skali stosowania napędów. Mówiąc o rozwoju rynku i technologii, nie możemy pominąć rozwiązania XTS (eXtended Transport System), której byliśmy prekursorem. Łączy ono cechy serwosilników liniowych z silnikami wieloobrotowymi. Daje to swobodę w kreowaniu ruchu, transportu wewnątrz maszyny oraz możliwość wyboru dowolnego kształtu opakowania bez konieczności mechanicznego przezbrajania maszyny. |