ZALETY ZŁĄCZY OKRĄGŁYCH
Ze względu na kształt dzieli się je na okrągłe, o różnych średnicach i prostokątne. Obudowy o przekroju kołowym cieszą się dużą popularnością. Ich zaletą, w porównaniu do osłon o przekroju prostokątnym, jest kompaktowa budowa – dzięki ich dużej zwartości można oszczędzić sporo miejsca w urządzeniu.
W okrągłej obudowie o relatywnie niewielkich rozmiarach może się bowiem zmieścić stosunkowo duża liczba przewodów – wystarczy sobie wyobrazić, ile miejsca potrzeba do rozmieszczenia po okręgu oraz w linii prostej na przykład ośmiu wtyków. Z drugiej strony w przypadku złączy o bardzo dużej gęstości upakowania przewodów lepszym rozwiązaniem są jednak obudowy o przekroju prostokątnym.
Warto dodać, że obudowy prostokątne, ze względu na anizotropię, są trudniejsze do ekranowania i mniej przewidywalne w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej niż okrągłe (izotropowe).
Złącza w ciężarówkach – przegląd wymagańWraz z wyżej wymienionymi rozwiązaniami w autach dostawczych przybywa złączy zasilających i sygnałowych. Są one narażone na wiele niekorzystnych czynników. Wśród nich są: silne wstrząsy, wibracje, które mogą osłabiać połączenia i ekstremalnie wysokie oraz skrajnie niskie temperatury. Złącza muszą być poza tym zabezpieczone przed: wnikaniem wilgoci, kontaktem z substancjami korozyjnymi, takimi jak sól drogowa, płynnymi chemikaliami, wnikaniem pyłów, kurzu i innych zanieczyszczeń. Pojazdy tego typu wyjeżdżają zazwyczaj w długie trasy, a nieplanowane postoje są niepożądane, zwłaszcza w przypadku transportu produktów łatwo psujących się, takich jak żywność. Dlatego odłączanie i podłączanie złączy w celu ich naprawy albo wymiany musi odbywać się w sposób możliwie uproszczony, najlepiej beznarzędziowo. Im więcej elektroniki będzie instalowanej w autach (nie tylko tych dostawczych), tym większy nacisk będzie też kładziony na zmniejszanie rozmiarów i wagi złączy oraz zwiększanie gęstości upakowania w nich przewodów. |