OBUDOWY HEAVY-DUTY

Złącza stanowią krytyczne elementy wielu aplikacji w przemyśle maszynowym, energetyce, transporcie szynowym, drogowym i wodnym, a także w górnictwie, przemyśle elektronicznym, sektorze budownictwa oraz infrastrukturalnym. Z rozległego zakresu zastosowań wynika ich różnorodność – dostępne modele różnią się od siebie m.in.: rodzajem przenoszonych sygnałów, metodą podłączenia przewodów, ich liczbą, kształtem obudowy, materiałami wykonania. Specjalną grupę stanowią wersje wytrzymałe na ekstremalnie trudne warunki pracy. W artykule, głównie na przykładzie transportu kolejowego, przedstawiamy czynniki uciążliwe i konstrukcje złączy przed nimi zabezpieczonych.

Posłuchaj
00:00
Spis treści

OBUDOWY HEAVY-DUTY

Obudowy chronią złącza przed wpływem czynników zewnętrznych, jak czynniki środowiskowe i wibracje. Dlatego, w razie gdy pod względem konstrukcji lub materiałów wykonania nie zostaną dopasowane do warunków pracy, mogą się okazać ich najsłabszym ogniwem.

Jeżeli chodzi o zabezpieczenie przed drganiami, dostępnych jest kilka mechanizmów blokujących, w zależności od wymagań. Standardowy pojedynczy system blokujący ma dźwignię (rygiel) z przodu albo z boku obudowy. Ruch dźwigni powoduje zamknięcie obudowy i osłony. Podwójne systemy blokowania mają dwie dźwignie.

Jeśli chodzi o materiały obudów, przez lata konstrukcje złączy przemysłowych ewoluowały, od ciężkich, w solidnych metalowych obudowach do lekkich, wykonanych z tworzyw sztucznych. Obudowy metalowe, jak pisaliśmy wcześniej, są niezastąpione, jeżeli powinna być zapewniona kompatybilność elektromagnetyczna. Oprócz tego sprawdzają się także w przypadku narażenia złączy na duże siły ciągnące i ekstremalne temperatury. Popularnym materiałem jest aluminium. Obudowy są wykonywane z tego materiału na przykład w postaci odlewów ciśnieniowych.

Popularność aluminium wynika z jego właściwości. Jest to materiał o gęstości oraz sztywności równej jednej trzeciej tych parametrów stali, plastyczny, łatwy w obróbce. Czyste aluminium charakteryzuje duża odporność na korozję. Wynika to stąd, że jego powierzchnia samoczynnie pokrywa się bardzo cienką, o grubości zaledwie kilku nanometrów, lecz jednocześnie szczelną, ściśle przylegającą do podłoża, warstwą ochronną tlenku. Powłoka ta przeciwdziała postępowi utleniania. W przypadku uszkodzenia następuje jej szybka odbudowa.

W agresywniejszych środowiskach nie stanowi ona jednak wystarczającego zabezpieczenia przed rozwojem korozji. Dlatego obudowy aluminiowe muszą być poddawane dodatkowej obróbce.

Spis treści
Powiązane treści
Kompaktowe i solidne złącza przemysłowe
Nowe moduły w serii złączy przemysłowych HDC RockStar ModuPlug - Moduł zasilania 200 A, do przesyłu danych do 10 Gb/s oraz moduły wykonane w technologii łączeniowej SNAP IN
3000 godzin testu w mgle solnej dzięki powłoce tytanowej
Zobacz więcej w kategorii: Temat miesiąca
Artykuły
Transport szynowy - energoelektronika, automatyka, komunikacja
Artykuły
Nowoczesne wyposażenie produkcji
Roboty
Automatyzacja w przemyśle drzewnym, meblarskim i papierniczym
Roboty
Automatyzacja i robotyzacja sortowania, pakowania, paletyzacji
Przemysł 4.0
Sztuczna inteligencja i cyfrowy przemysł
Artykuły
Wod-kan, uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Zobacz więcej z tagiem: Obudowy, złącza, komponenty
Gospodarka
TraceParts i Leo AI przedefiniują wyszukiwanie części do projektów
Technika
Kable ekranowane w praktyce
Prezentacje firmowe
Zwieranie i rozłączenie w jednym ruchu - bloki zaciskowe Push-X do pomiaru pośredniego i półpośredniego

Fiix – system CMMS do cyfrowego zarządzania utrzymaniem ruchu w każdym środowisku przemysłowym

Systemy CMMS wciąż są kojarzone z rozwiązaniami dedykowanymi wyłącznie największym zakładom przemysłowym. Tymczasem wyzwania związane z zarządzaniem utrzymaniem ruchu występują również w mniejszych przedsiębiorstwach, dysponujących zaledwie kilkoma maszynami.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów