ZŁĄCZA W POCIĄGACH

Złącza stanowią krytyczne elementy wielu aplikacji w przemyśle maszynowym, energetyce, transporcie szynowym, drogowym i wodnym, a także w górnictwie, przemyśle elektronicznym, sektorze budownictwa oraz infrastrukturalnym. Z rozległego zakresu zastosowań wynika ich różnorodność – dostępne modele różnią się od siebie m.in.: rodzajem przenoszonych sygnałów, metodą podłączenia przewodów, ich liczbą, kształtem obudowy, materiałami wykonania. Specjalną grupę stanowią wersje wytrzymałe na ekstremalnie trudne warunki pracy. W artykule, głównie na przykładzie transportu kolejowego, przedstawiamy czynniki uciążliwe i konstrukcje złączy przed nimi zabezpieczonych.

Posłuchaj
00:00
Spis treści

ZŁĄCZA W POCIĄGACH

Oczekiwania względem złączy są różne w zależności od miejsca ich montażu. Generalnie można podzielić je na dwie grupy. Do pierwszej zaliczane są złącza, z których korzysta się na zewnątrz pojazdów szynowych, tzn. montowane na przykład między wagonami (typu "jumper cables"), pod nimi lub na dachu i przytorowo. Wymaga się od nich przede wszystkim wysokiej odporności na uciążliwe warunki pracy. Wśród najbardziej niekorzystnych czynników, na które mogą być narażone, wymienia się: silne wibracje, uderzenia na przykład drobin piasku i kamieni, opady atmosferyczne (deszcz, śnieg), oblodzenie oraz nasłonecznienie, a zatem skrajnie niskie oraz ekstremalnie wysokie temperatury.

Jeżeli natomiast chodzi o złącza oraz przewody, które są montowane wewnątrz lokomotywy oraz w wagonach, w tym w przedziałach pasażerskich, wymaga się m.in., by były wykonane z materiałów niepalnych, nierozprzestrzeniających ognia oraz niewydzielających w czasie spalania szkodliwych substancji. Podwyższa to poziom bezpieczeństwa, ogień oraz dym w zamkniętych pomieszczeniach stanowią bowiem śmiertelne zagrożenie dla osób w nich przebywających. Ponadto, ze względu na ograniczenia przestrzenne wewnątrz pociągów, instaluje się tam przede wszystkim złącza o jak najmniejszych rozmiarach, jak najlżejsze i o jak największej gęstości upakowania przewodów. Ważna jest też łatwość odłączania i podłączania złączy, najlepiej bez używania narzędzi – na przykład w kabinie maszynisty wszelkie opóźnienia w tym zakresie mogą mieć bowiem bardzo poważne skutki.

Podobne przemiany, jak na kolei, zachodzą też w transporcie drogowym. W ramce, na przykładzie ciężarówek dostawczych o dużej ładowności, które wykorzystywane są w przewozie towarów na duże odległości, przedstawiamy niekorzystne czynniki, na które w tym zastosowaniu złącza są narażone.

Nie tylko w środkach transportu złącza są użytkowane w uciążliwych warunkach. Równie, a nawet bardziej niekorzystne występują pod ziemią oraz pod wodą. Tam również korzysta się ze złączy zasilających oraz sygnałowych, m.in. w przemyśle naftowym oraz wojsku. Warunki, w jakich pracują, przedstawiamy w ramce.

Ewolucja w transporcie ciężkim

Zmiany w stylu życia i upowszechnianie się nowych technologii sprzyjają modyfikacji wzorców konsumpcji, te zaś przyczyniają się do rozwoju sklepów wielkopowierzchniowych i sklepów internetowych. Z tym wiążą się rosnące wymagania wobec środków transportu – duże ilości towarów muszą być przewożone na coraz większe odległości jak najszybciej. By im sprostać, przedsiębiorstwa transportowe korzystają z aut dostawczych o bardzo dużych ładownościach.

Coraz istotniejszą rolę odgrywają w nich systemy pomiarowe oraz komunikacyjne, z których korzysta się w zbieraniu danych o parametrach pracy i stanie wyposażenia tych pojazdów, ich lokalizacji, stanie ładunków i w transmisji tych informacji, na przykład do centrum zarządzania flotami takich ciężarówek. Ułatwia to utrzymanie ich w ruchu, poprawia bezpieczeństwo, dzięki przykładowo wczesnemu ostrzeganiu o możliwości wystąpienia awarii, ułatwia nadzorowanie kierowców oraz planowanie tras przejazdu i ich modyfikowanie w czasie rzeczywistym w zależności od aktualnych warunków na drodze lub zmian w zleceniach klientów. W autach dostawczych, podobnie jak w innych, przybywa też systemów informacyjno-rozrywkowych i innych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo i komfort kierowców. Nie omija ich również postęp w zakresie napędów alternatywnych – prace nad elektrycznymi ciężarówkami prowadzi m.in. Tesla.

Spis treści
Powiązane treści
Kompaktowe i solidne złącza przemysłowe
Nowe moduły w serii złączy przemysłowych HDC RockStar ModuPlug - Moduł zasilania 200 A, do przesyłu danych do 10 Gb/s oraz moduły wykonane w technologii łączeniowej SNAP IN
3000 godzin testu w mgle solnej dzięki powłoce tytanowej
Zobacz więcej w kategorii: Temat miesiąca
Roboty
Automatyzacja i robotyzacja sortowania, pakowania, paletyzacji
Przemysł 4.0
Sztuczna inteligencja i cyfrowy przemysł
Artykuły
Wod-kan, uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Roboty
Produkcja spożywcza, farmaceutyczna i medyczna - nowe technologie i wysoka czystość
Komunikacja
Szkolenia w przemyśle
Silniki i napędy
Kompendium serwonapędów i Motion Control
Zobacz więcej z tagiem: Obudowy, złącza, komponenty
Seminarium
Efektywne podłączanie czujników i urządzeń w szafie sterowniczej oraz rozdzielnicy - webinar
Prezentacje firmowe
Co zrobić w przypadku nieplanowanego zapotrzebowania? Metody wskazuje Conrad Electronic
Gospodarka
Światowe zapotrzebowanie na węże przemysłowe

Szafa wydawcza JotKEl

Nowoczesny przemysł stanowi szczególne wyzwanie dla gospodarki magazynowej. Duże znaczenie ma zwłaszcza pozyskanie informacji zwrotnej o aktualnym stanie zasobów, co umożliwia optymalizację dostaw. Dobrze zorganizowana gospodarka magazynowa zapewnia ciągłość produkcji, a to bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów postojów. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom i bazując na prawie 50-letnim doświadczeniu, firma JotKEl stworzyła system automatycznych mebli wydawczych.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów