TYP PRZEKŁADNI A JEJ SPRAWNOŚĆ ENERGETYCZNA

Szacuje się, że udział napędów elektrycznych w globalnym zużyciu energii elektrycznej przekracza 50%, a w przemyśle sięga 70%. Aby go zmniejszyć, musi ona być wykorzystywana efektywniej. Przyniesie to korzyści użytkownikom, którzy poniosą za nią niższe opłaty, oraz środowisku, dzięki ograniczeniu ilości szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery. Do oszczędzania energii zasilającej zachęca odgórne wsparcie, wymuszają je także przepisy. W artykule przedstawiamy potencjał w zakresie zwiększenia sprawności energetycznej napędów, jaki mają ich poszczególne komponenty.

Posłuchaj
00:00
Spis treści

TYP PRZEKŁADNI A JEJ SPRAWNOŚĆ ENERGETYCZNA

Ważnym komponentem układów napędowych są przekładnie. Są to mechanizmy mające za zadanie przenoszenie ruchu z czynnego elementu napędowego na bierny element napędzany z jednoczesną zmianą parametrów ruchu: prędkości i siły albo momentu siły. Przekładnie można zintegrować z silnikiem elektrycznym. Tego typu połączenie – czyli motoreduktory – cechuje kompaktowość i łatwość zabudowy, z czego wynika ich popularność. Wyróżnić można wiele typów przekładni, a wybór w tym zakresie ma duży wpływ na sprawność energetyczną całego napędu.

Jednymi z popularniejszych, w które często są wyposażane na przykład przenośniki, są przekładnie ślimakowe. Do ich zalet zalicza się: prostotę budowy, dobry stosunek ceny do przenoszonej mocy, możliwość uzyskania dużych przełożeń na jednym stopniu, przenoszenie dużych obciążeń, cichą oraz płynną pracę i praktycznie bezobsługowość przez cały okres użytkowania. Słabą stroną przekładni ślimakowych w porównaniu z innymi typami tych mechanizmów jest mniejsza sprawność energetyczna, wynosząca w przypadku przekładni jednostopniowych 40%‒90% (typowo 60%), malejąca ze wzrostem przełożenia.

Drugie miejsce pod względem popularności zajmują przekładnie walcowe oraz walcowo-stożkowe. Pracują z reguły głośniej niż przekładnie ślimakowe. W porównaniu z nimi przekładnie walcowe są też bardziej absorbujące pod względem obsługi, ponieważ wymagają okresowej wymiany oleju. Ich zalety to natomiast: dłuższa żywotność i wyższa sprawność w granicach 95÷97%.

Spis treści
Powiązane treści
Inteligentne rozwiązania Lenze, które chronią środowisko i obniżają koszty
Nowe wymagania w zakresie minimalnego poziomu sprawności silników asynchronicznych wprowadzanych na rynek Unii Europejskiej
Energooszczędne rozwiązania effiDRIVE firmy SEW-Eurodrive umożliwiają redukcję kosztów energii elektrycznej
Ewolucja, a nie rewolucja – nowy napęd EURA Drives E-600
Potrójne oszczędności dzięki bezszczotkowym silnikom serii MINAS BL
Nowe silniki liniowe LinMot 3x400VAC ze stali nierdzewnej
Zobacz więcej w kategorii: Temat miesiąca
Artykuły
Transport szynowy - energoelektronika, automatyka, komunikacja
Artykuły
Nowoczesne wyposażenie produkcji
Roboty
Automatyzacja w przemyśle drzewnym, meblarskim i papierniczym
Roboty
Automatyzacja i robotyzacja sortowania, pakowania, paletyzacji
Przemysł 4.0
Sztuczna inteligencja i cyfrowy przemysł
Artykuły
Wod-kan, uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Zobacz więcej z tagiem: Silniki i napędy
Seminarium
igutex w pracy - łożyska do skrajnie wysokich obciążeń
Prezentacje firmowe
Nowa generacja CytroPac: kompaktowe, inteligentne i energooszczędne agregaty hydrauliczne
Technika
Rozruch silników elektrycznych - przegląd metod

Fiix – system CMMS do cyfrowego zarządzania utrzymaniem ruchu w każdym środowisku przemysłowym

Systemy CMMS wciąż są kojarzone z rozwiązaniami dedykowanymi wyłącznie największym zakładom przemysłowym. Tymczasem wyzwania związane z zarządzaniem utrzymaniem ruchu występują również w mniejszych przedsiębiorstwach, dysponujących zaledwie kilkoma maszynami.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów