JAK JEST ZBUDOWANY PRZEMIENNIK CZĘSTOTLIWOŚCI?

Mimo różnorodności wersji, tytułowe urządzenia łączy budowa i zasada działania. Standardowo najważniejsze bloki przemienników częstotliwości to: prostownik, układ pośredni (kondensator wygładzający), falownik i sterownik. Najpierw przemienne napięcie wejściowe jest prostowane w mostku diodowym, a następnie wygładzane i przekształcane w falowniku w napięcie przemienne o zmiennej amplitudzie i częstotliwości, zasilające silnik (rys. 3).

Przemienniki częstotliwości mogą pracować w dwóch trybach sterowania: skalarnym albo wektorowym. W pierwszym utrzymywany jest niezmienny stosunek U/f. Sterowanie skalarne sprawdza się, jeśli nie jest wymagana dokładna regulacja prędkości obrotowej, a obciążenia nie charakteryzuje duża inercja. Sterowanie wektorowe może być realizowane bezczujnikowo lub ze sprzężeniem zwrotnym. W pierwszym przypadku prędkość obrotowa obliczana jest na podstawie modelu matematycznego silnika, a w drugim jest on sterowany na podstawie pomiaru aktualnej wartości prędkości.

 
Rys. 3 Główne bloki funkcyjne przemienników częstotliwości
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Zobacz również