JAK JEST ZBUDOWANY PRZEMIENNIK CZĘSTOTLIWOŚCI?

Szacuje się, że udział napędów elektrycznych w globalnym zużyciu energii elektrycznej przekracza 50%, a w przemyśle sięga 70%. Aby go zmniejszyć, musi ona być wykorzystywana efektywniej. Przyniesie to korzyści użytkownikom, którzy poniosą za nią niższe opłaty, oraz środowisku, dzięki ograniczeniu ilości szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery. Do oszczędzania energii zasilającej zachęca odgórne wsparcie, wymuszają je także przepisy. W artykule przedstawiamy potencjał w zakresie zwiększenia sprawności energetycznej napędów, jaki mają ich poszczególne komponenty.

Posłuchaj
00:00
Spis treści

JAK JEST ZBUDOWANY PRZEMIENNIK CZĘSTOTLIWOŚCI?

Mimo różnorodności wersji, tytułowe urządzenia łączy budowa i zasada działania. Standardowo najważniejsze bloki przemienników częstotliwości to: prostownik, układ pośredni (kondensator wygładzający), falownik i sterownik. Najpierw przemienne napięcie wejściowe jest prostowane w mostku diodowym, a następnie wygładzane i przekształcane w falowniku w napięcie przemienne o zmiennej amplitudzie i częstotliwości, zasilające silnik (rys. 3).

Przemienniki częstotliwości mogą pracować w dwóch trybach sterowania: skalarnym albo wektorowym. W pierwszym utrzymywany jest niezmienny stosunek U/f. Sterowanie skalarne sprawdza się, jeśli nie jest wymagana dokładna regulacja prędkości obrotowej, a obciążenia nie charakteryzuje duża inercja. Sterowanie wektorowe może być realizowane bezczujnikowo lub ze sprzężeniem zwrotnym. W pierwszym przypadku prędkość obrotowa obliczana jest na podstawie modelu matematycznego silnika, a w drugim jest on sterowany na podstawie pomiaru aktualnej wartości prędkości.

 
Rys. 3 Główne bloki funkcyjne przemienników częstotliwości
Spis treści
Powiązane treści
Inteligentne rozwiązania Lenze, które chronią środowisko i obniżają koszty
Nowe wymagania w zakresie minimalnego poziomu sprawności silników asynchronicznych wprowadzanych na rynek Unii Europejskiej
Energooszczędne rozwiązania effiDRIVE firmy SEW-Eurodrive umożliwiają redukcję kosztów energii elektrycznej
Ewolucja, a nie rewolucja – nowy napęd EURA Drives E-600
Potrójne oszczędności dzięki bezszczotkowym silnikom serii MINAS BL
Nowe silniki liniowe LinMot 3x400VAC ze stali nierdzewnej
Zobacz więcej w kategorii: Temat miesiąca
PLC, HMI, Oprogramowanie
Nowoczesna kontrola jakości, znakowanie i identyfikacja
Zasilanie, aparatura nn
Jak zmniejszać zużycie energii elektrycznej i mediów w produkcji?
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo robotyki i intralogistyki
Artykuły
Transport szynowy - energoelektronika, automatyka, komunikacja
Artykuły
Nowoczesne wyposażenie produkcji
Roboty
Automatyzacja w przemyśle drzewnym, meblarskim i papierniczym
Zobacz więcej z tagiem: Silniki i napędy
Gospodarka
BIBUS MENOS na obchodach 20-lecia SECOH w Chinach: partnerstwo oparte na innowacjach i jakości
Prezentacje firmowe
Wszechstronność zastosowań w maszynach rolniczych - rozszerzenia dla napędu hydrostatycznego AgDrive
Targi krajowe
Control & Drives Poland - Branżowe Targi Napędów i Sterowania

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów