KOMPLEKSOWE PODEJŚCIE JEST NAJEFEKTYWNIEJSZE

Szacuje się, że udział napędów elektrycznych w globalnym zużyciu energii elektrycznej przekracza 50%, a w przemyśle sięga 70%. Aby go zmniejszyć, musi ona być wykorzystywana efektywniej. Przyniesie to korzyści użytkownikom, którzy poniosą za nią niższe opłaty, oraz środowisku, dzięki ograniczeniu ilości szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery. Do oszczędzania energii zasilającej zachęca odgórne wsparcie, wymuszają je także przepisy. W artykule przedstawiamy potencjał w zakresie zwiększenia sprawności energetycznej napędów, jaki mają ich poszczególne komponenty.

Posłuchaj
00:00
Spis treści

KOMPLEKSOWE PODEJŚCIE JEST NAJEFEKTYWNIEJSZE

Na przykładzie przekładni można dobrze wyjaśnić, dlaczego w kompletowaniu napędów powinno się stosować podejście całościowe, zamiast skupiania się na jednym albo kilku jego komponentach. To drugie rozwiązanie jest często popełnianym błędem, prowadzącym w najlepszym razie do braku poprawy sprawności energetycznej, a w najgorszym – do jej spadku. Trzeba bowiem pamiętać, że to komponent najbardziej energochłonny decyduje o sprawności całego układu napędowego.

Można się spotkać m.in. z praktyką łączenie silników elektrycznych o najwyższych sprawnościach z układami przeniesienia napędu o niskich sprawnościach. Na przykład jeżeli zdecydujemy się na zbudowanie napędu z: silnika o sprawności 90%, przemiennika częstotliwości o sprawności 98%, oszczędzając na układzie przeniesienia napędu przez wybór przekładni ślimakowej o sprawności zaledwie 60%, wypadkowa sprawność wyniesie 52%. Jeżeli ten rodzaj przekładni zastąpimy walcową o sprawności 96%, uzyskamy wypadkową sprawność napędu przekraczającą 84%. Przeważnie różnica w kosztach zakupu zwróci się już po kilku miesiącach. Ponadto koszty eksploatacji będą niższe, co przyniesie długofalowe oszczędności.

 

Monika Jaworowska

Spis treści
Powiązane treści
Inteligentne rozwiązania Lenze, które chronią środowisko i obniżają koszty
Nowe wymagania w zakresie minimalnego poziomu sprawności silników asynchronicznych wprowadzanych na rynek Unii Europejskiej
Energooszczędne rozwiązania effiDRIVE firmy SEW-Eurodrive umożliwiają redukcję kosztów energii elektrycznej
Ewolucja, a nie rewolucja – nowy napęd EURA Drives E-600
Potrójne oszczędności dzięki bezszczotkowym silnikom serii MINAS BL
Nowe silniki liniowe LinMot 3x400VAC ze stali nierdzewnej
Zobacz więcej w kategorii: Temat miesiąca
Artykuły
Transport szynowy - energoelektronika, automatyka, komunikacja
Artykuły
Nowoczesne wyposażenie produkcji
Roboty
Automatyzacja w przemyśle drzewnym, meblarskim i papierniczym
Roboty
Automatyzacja i robotyzacja sortowania, pakowania, paletyzacji
Przemysł 4.0
Sztuczna inteligencja i cyfrowy przemysł
Artykuły
Wod-kan, uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Zobacz więcej z tagiem: Silniki i napędy
Seminarium
igutex w pracy - łożyska do skrajnie wysokich obciążeń
Prezentacje firmowe
Nowa generacja CytroPac: kompaktowe, inteligentne i energooszczędne agregaty hydrauliczne
Technika
Rozruch silników elektrycznych - przegląd metod

Fiix – system CMMS do cyfrowego zarządzania utrzymaniem ruchu w każdym środowisku przemysłowym

Systemy CMMS wciąż są kojarzone z rozwiązaniami dedykowanymi wyłącznie największym zakładom przemysłowym. Tymczasem wyzwania związane z zarządzaniem utrzymaniem ruchu występują również w mniejszych przedsiębiorstwach, dysponujących zaledwie kilkoma maszynami.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów