Funkcje dodatkowe
W przemiennikach częstotliwości implementuje się szereg dodatkowych funkcji. Przykładami są: autotuning oraz lotny start. Pierwsza polega na automatycznym rozpoznawaniu przez przemiennik parametrów znamionowych silnika. Opcja autotuningu poprawia efektywność sterowania układem napędowym.
Funkcja lotnego startu z kolei polega na automatycznym wykrywaniu prędkości obrotowej silnika oraz kierunku jego obrotów, co umożliwia załączenie przemiennika przy już (a częściej jeszcze) obracającym się silniku. Przemiennik wówczas dopasowuje się do aktualnych parametrów ruchu. Opcja lotnego startu pozwala na płynne załączenie przemiennika bez konieczności wcześniejszego wyhamowania silnika.
Funkcja ta jest przydatna szczególnie w przypadku obciążeń o dużej bezwładności, w przypadku których zatrzymanie układu napędowego przeciąga się. Poza tym korzysta się z niej w sterowaniu systemami wentylacji wówczas, gdy wirnik obraca się przeciwbieżnie na skutek występujących czynników atmosferycznych. Inny przykład to pompy w przypadku wystąpienia zjawiska cofania się medium. Poza tym sprawdza się, kiedy następuje restart przemiennika częstotliwości po zaniku zasilania.
VFD w przemyśle i poza nimPrzemienniki w automatyzacji parkowaniaParkingi podziemne są sposobem na zoptymalizowanie wykorzystania ograniczonej przestrzeni do zabudowy w miastach. Dotyczy to szczególnie miejsc o dużym zagęszczeniu budynków, gdzie nie ma możliwości organizacji miejsc postojowych na otwartym terenie, a konieczne jest zapewnienie ich w liczbie adekwatnej do liczby oddanych do użytku lokali. Dalszym krokiem w ich rozwoju jest automatyzacja. W takim przypadku zarówno proces wstawiania, jak i wyprowadzenia samochodu są zautomatyzowane. Podczas parkowania kierowca wjeżdża na specjalną platformę, na której auto, po opuszczeniu przez kierującego, zostaje przez system wind przeniesione na odpowiedni poziom i wstawione w wolnym miejscu. Przy odbiorze system przekierowuje platformę z samochodem z powrotem do miejsca, gdzie czeka kierowca. Transport pojazdów w systemie zautomatyzowanego parkowania jest złożonym zadaniem. Kluczowe jest łagodne wprawianie platformy w ruch oraz jej zatrzymywanie i jej płynne przemieszczanie (bez szarpnięć) w pionie i w poziomie. To zapobiega uszkodzeniom aut. Ważna jest również cicha praca windy, aby nie zakłócała spokoju mieszkańcom i pozostałym użytkownikom budynku. Podczas budowy 24-piętrowego zautomatyzowanego parkingu w jednym z indyjskich miast w celu spełnienia powyższych warunków zdecydowano się na montaż czterech przemienników częstotliwości o mocy 40kW. Sterują one silnikami indukcyjnymi o mocy 33/40 kW, które stanowią napęd czterech segmentów, na które został podzielony podziemny obiekt. Wybrano przemienniki zoptymalizowane pod kątem instalacji w windach dzięki kompaktowej konstrukcji, z funkcją zabezpieczenia przed cofaniem i opcją monitorowania zwolnienia hamulca. |
Jak działa funkcja bypass?
W takim przypadku, po chwilowym zaniku napięcia, gdy najpierw silnik samoistnie wyhamowuje, zaraz po przywróceniu zasilania przemiennik automatycznie wykrywa aktualne parametry ruchu i kontynuuje dążenie do osiągnięcia ich zadanych wartości. Taka funkcjonalność, na przykład w przypadku napędów przenośników, zapewniając ich płynne zatrzymanie a potem rozruch, zapobiega przewracaniu się elementów na taśmociągu. Standardowa cecha przemienników częstotliwości to obecnie również zintegrowane bezpieczeństwo funkcjonalne.
W tego typu urządzeniach można także skorzystać z funkcji bypass, która przełącza silnik między przemiennikiem a zasilaniem sieciowym, bez konieczności korzystania w tym celu z obejścia zewnętrznego. Zaletą jest brak detektorów fazy, styczników i innych dodatkowych elementów. W takim przypadku bowiem w czasie pracy z częstotliwością zgodną z częstotliwością sieci zasilającej przemiennik z wbudowaną funkcją bypass automatycznie zsynchronizuje silnik do częstotliwości sieciowej. Korzyści z tego płynące to: eliminacja strat przełączania, redukcja zniekształceń prądu i obniżenie hałasu generowanego przez silnik.