JAK ZMIENIA SIĘ TRANSPORT SZYNOWY?

Złącza stanowią krytyczne elementy wielu aplikacji w przemyśle maszynowym, energetyce, transporcie szynowym, drogowym i wodnym, a także w górnictwie, przemyśle elektronicznym, sektorze budownictwa oraz infrastrukturalnym. Z rozległego zakresu zastosowań wynika ich różnorodność – dostępne modele różnią się od siebie m.in.: rodzajem przenoszonych sygnałów, metodą podłączenia przewodów, ich liczbą, kształtem obudowy, materiałami wykonania. Specjalną grupę stanowią wersje wytrzymałe na ekstremalnie trudne warunki pracy. W artykule, głównie na przykładzie transportu kolejowego, przedstawiamy czynniki uciążliwe i konstrukcje złączy przed nimi zabezpieczonych.

Posłuchaj
00:00
Spis treści

JAK ZMIENIA SIĘ TRANSPORT SZYNOWY?

Pasażerowie, którzy korzystają z transportu szynowego, mają coraz większe oczekiwania w zakresie skrócenia czasu podróży, zwiększenia jej komfortu, rozbudowania sieci połączeń i obniżenia cen biletów. Coraz silniejsze są także naciski na przewoźników kolejowych, aby zwiększali poziom bezpieczeństwa i efektywność energetyczną środków transportu tego typu oraz zapewniali ich interoperacyjność, która usprawnia komunikację na trasach międzynarodowych. Wszystko to napędza unowocześnianie kolei na niespotykaną dotychczas skalę.

W ramach modernizacji transportu szynowego wdrażany jest Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (European Rail Traffic Management System, ERTMS). Ma on zapewnić kompatybilność transportu kolejowego na wielu płaszczyznach, od taboru, infrastruktury (tory), zasilania (sieć trakcyjna), przez systemy sterowania, nadzoru pracy maszynistów i łączności, po przepisy, które regulują ruch pociągów. Na ERTMS składają się: Europejski System Sterowania Pociągiem (European Train Control System, ETCS) i system łączności GSM-R (GSM-Railways).

Pierwszy wspomaga i nadzoruje pracę maszynisty, dostarczając mu informacji o aktualnej sytuacji na torach i mijanych oznaczeniach i ostrzeżeniach. Zbierają je i przetwarzają specjalne urządzenia przytorowe. Dane te są wyświetlane na pulpicie w kabinie maszynisty. ETCS interweniuje też, gdy wykryje, że kierujący pociągiem nie stosuje się do zaleceń, na przykład przekraczając dozwoloną prędkość lub nie zwalnia wtedy, gdy powinien. Za pośrednictwem sieci GSM-R można natomiast przesyłać głos, dane, wiadomości tekstowe. Na potrzeby kolei ich funkcjonalność uzupełniono też o: możliwość nawiązania połączenia z konkretnym pociągiem, wywołania w oparciu o lokalizację, tzn. połączenia z danego pociągu bezpośrednio z najbliższym dyspozytorem ruchu oraz wywołania grupowego. Oprócz tego na kolei rozbudowywane są systemy informacji pasażerskiej. Podróżujący oczekują też możliwości skorzystania w pociągu z Internetu i dostępu do informacji i rozrywki.

Elementem krytycznym wyżej wymienionych systemów są złącza. Doprowadzają one zasilanie i zapewniają łączność w coraz liczniejszych urządzeniach przytorowych oraz pokładowych.

Spis treści
Powiązane treści
Kompaktowe i solidne złącza przemysłowe
Nowe moduły w serii złączy przemysłowych HDC RockStar ModuPlug - Moduł zasilania 200 A, do przesyłu danych do 10 Gb/s oraz moduły wykonane w technologii łączeniowej SNAP IN
3000 godzin testu w mgle solnej dzięki powłoce tytanowej
Zobacz więcej w kategorii: Temat miesiąca
Artykuły
Transport szynowy - energoelektronika, automatyka, komunikacja
Artykuły
Nowoczesne wyposażenie produkcji
Roboty
Automatyzacja w przemyśle drzewnym, meblarskim i papierniczym
Roboty
Automatyzacja i robotyzacja sortowania, pakowania, paletyzacji
Przemysł 4.0
Sztuczna inteligencja i cyfrowy przemysł
Artykuły
Wod-kan, uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Zobacz więcej z tagiem: Obudowy, złącza, komponenty
Gospodarka
Panasonic Industry Europe wyróżnił Farnella tytułem Dystrybutora Roku 2025
Prezentacje firmowe
Automatyzacja montażu złączy kablowych z użyciem laserowych skanerów profilowych
Technika
Aktywne podejście do wyzwań w procesie zakupowym

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów