CZĘŚĆ 3: TRANSPORT, STEROWANIE, KONTROLA JAKOŚCI
W trzeciej części omawiamy inne ważne etapy produkcji samochodów, które są automatyzowane - takimi są transport (intralogistyka) oraz kontrola jakości.
Transport materiałów i wyrobów w obrębie zakładu jest to jedno z kluczowych zadań, od którego zależy wydajność, płynność i szybkość produkcji, nie tylko zresztą w branży samochodowej, ale w przemyśle w ogóle. W jego automatyzacji zwykle korzysta się z dwóch rozwiązań: przenośników i AGV (Automated Guided Vehicle), czyli bezzałogowych samojezdnych pojazdów wyposażonych w napęd elektryczny i zasilanych z akumulatorów.
PRZENOŚNIKI PODWIESZANE
Przenośniki podwieszane są popularnym środkiem transportu w przemyśle motoryzacyjnym. Dostępne są różne modele takich urządzeń. Najpopularniejsze są dwie konstrukcje: te, w których przenoszone obiekty są zawieszane bezpośrednio na rolkach ruchomego łańcucha pociągowego i przenośniki z wózkami przesuwanymi po oddzielnym torze za pomocą elementów popychających, które są z kolei przymocowane do ruchomego łańcucha pociągowego (typ power & free).
Przenośniki podwieszane są dostępne w wersjach o różnym udźwigu, od kilkudziesięciu kilogramów do nawet kilku ton. Dzięki temu w branży motoryzacyjnej znajdują zastosowanie w transporcie mniejszych i lżejszych podzespołów, takich o średnich rozmiarach i wadze, jak na przykład wytłoczonych części karoserii, które przewożą pomiędzy blacharnią a stanowiskiem robota spawalniczego, jak również większych i cięższych obiektów. Przykładem tych ostatnich są zespawane szkielety samochodów transportowane do lakierni.
CECHY SYSTEMU PODWIESZANEGO
Przenośniki podwieszane mają wiele zalet. Na przykład w przypadku stanowisk malowania czy lakierowania dzięki nim aplikacja tych powłok jest łatwiejsza, uzyskuje się bowiem dostęp do malowanego obiektu ze wszystkich stron. Transport napowietrzny ułatwia też jego suszenie. Przenośniki podwieszane ułatwiają również organizację przestrzenną zakładu i pozwalają na oszczędność miejsca. Wynika to stąd, że nie blokują dróg komunikacyjnych.
Projektując system transportu podwieszanego, należy jednak pamiętać, że jeżeli jego konstrukcja będzie połączona z elementami konstrukcji budynku, trzeba sprawdzić, czy dana hala produkcyjna została zaprojektowana w taki sposób, że będzie w stanie wytrzymać takie dodatkowe obciążenie.
NAWIGACJA WÓZKÓW SAMOJEZDNYCH
Ze względu na elastyczność zastosowań AGV stanowią szybko popularyzującą się grupę urządzeń w fabrykach motoryzacyjnych. Wózki samojezdne wymagają nawigacji i zarządzanie ruchem. Wyróżnić można wiele sposobów nawigowania AGV. Przykładem są metody: pętli indukcyjnej, pętli magnetycznej, optyczna, laserowa, ultradźwiękowa i w oparciu o system GPS.
W przypadku użycia pętli indukcyjnej pod podłogą umieszcza się kabel. Przepływ prądu elektrycznego wytwarza dookoła niego pole magnetyczne, którego natężenie mierzy układ odbiorczy w AGV. Sterownik koryguje kierunek, w jakim pojazd się przemieszcza, tak by wartość ta była jak największa. Metoda ta jest niezawodna i dokładna, lecz położenie przewodu pod podłogą może być kosztowne. Trudna jest również późniejsza modyfikacja trasy.
Alternatywą jest metoda pętli magnetycznej, w której wykorzystuje się namagnesowaną taśmę naklejaną na podłodze. Jej zalety to: prosta i niedroga instalacja oraz łatwa modyfikacja ścieżki. Niestety, taśma magnetyczna nie jest trwała ani odporna na uszkodzenia. Wykorzystuje się też skanery laserowe, które montuje się na dachu kabiny wózka. Skanując pomieszczenie, wykrywają znaczniki zamocowane na ścianach. Metoda ta jest dokładna, a trasę można łatwo zmienić. Znaczniki muszą być jednak umieszczone na jednakowej wysokości i cały czas znajdować się w zasięgu skanera.
ZARZĄDZANIE RUCHEM AGV
Aby system bazujący na AGV działał, a między wózkami nie dochodziło do kolizji, konieczne jest sterowanie ruchem tych pojazdów. Można to zrealizować centralnie - wówczas główny system zbiera informacje o położeniu poszczególnych wózków i nadzoruje ich ruch. W przypadku decentralizacji pojazdy komunikują się bezpośrednio między sobą - gdy określony wjeżdża do danej strefy, wysyła informację o tym do pozostałych, które zatrzymują się na jej obrzeżach do czasu uzyskania potwierdzenia, że jest pusta.
Jeżeli nie korzysta się z systemu zarządzania ruchem, wózki samojezdne chroni się przed kolizjami, montując w nich czujniki. W razie wykrycia przez nie przeszkody, AGV jest od razu zatrzymywany. Pozwala to na pracę wózków w większym zagęszczeniu, aczkolwiek w przypadku, gdy ścieżki ruchu są gęste i skomplikowane, może całkiem sparaliżować ich pracę.