CO WYRÓŻNIA ŚRUBY TRAPEZOWE?
Jeżeli natomiast chodzi o śruby trapezowe, są niedrogie oraz wytrzymują duże obciążenia, dynamiczne i statyczne. Ważną zaletą tych elementów jest samohamowność. Cecha ta gwarantuje, że jeśli silnik elektryczny zasilający siłownik jest wyłączony, nie można wsunąć ani wysunąć tłoka.
Dzięki temu siłownik utrzymuje obciążenie nawet po odłączeniu zasilania i nie ma konieczności wyposażania go w dodatkowy mechanizm blokujący albo hamulec. Do zalet śrub tego typu zalicza się także odporność na wibracje i cichą pracę.
W śrubach trzeciego rodzaju obciążenie z nakrętki na tłok jest przenoszone przez wałki, co sprawia, że powierzchnia kontaktu jest większa niż w śrubach kulowych.
Dzięki temu śruby wałeczkowe charakteryzuje większa nośność oraz dłuższa żywotność w porównaniu do śrub kulowych. Ten typ śrub sprawdza się również w przypadku dużych prędkości i przyspieszeń. Ich zalety to ponadto: duża sztywność oraz precyzja.
Silniki linioweW silnikach (napędach) liniowych energia elektryczna z zasilania jest przekształcana bezpośrednio w energię mechaniczną ruchu postępowego obciążenia, nie ma więc w ich przypadku konieczności używania dodatkowych elementów, które zamieniałyby ruch obrotowy na ruch liniowy. Dwa najważniejsze podzespoły silnika tego typu to elektrycznie wzbudzany siłownik i stojan ze stałymi magnesami. Zasadnicza różnica w porównaniu ze "zwykłymi" silnikami polega na tym, że stojan jest rozcięty i rozłożony do postaci liniowej, dzięki czemu tworzy ścieżkę magnetyczną, natomiast wzbudzany siłownik, będący odpowiednikiem wirnika, nie wykonuje ruchu obrotowego, lecz porusza się wzdłuż stojana, wytwarzając przy tym siłę. Warto zaznaczyć, że siłownik w zasadzie nie styka się ze stojanem. Głównymi zaletami silników liniowych są ich doskonałe parametry dynamiczne, tzn. szybkość oraz przyspieszenie, które nie są ograniczane tarciem ani bezwładnością elementów mechanicznych. Ponadto silniki liniowe wyróżnia: precyzja pozycjonowania, wysoką nadążność za zmianami wielkości zadanej, elastyczność oraz kompaktowość konstrukcji, jej modułowość, dzięki której łatwo można rozbudować system napędowy przez dodanie kolejnych segmentów wydłużających ścieżkę magnetyczną, dłuższa żywotność oraz w zasadzie bezobsługowość i cicha praca. |
JAK DOBRAĆ SIŁOWNIK ELEKTRYCZNY?
Siłownik elektryczny należy dobrać stosownie do wymagań konkretnego zastosowania. Spośród parametrów, które można znaleźć w kartach katalogowych tych urządzeń, warto sprawdzić m.in.: powtarzalność pozycjonowania w obu kierunkach, warunki otoczenia, w jakich siłownik może pracować (zakres temperatur pracy, temperaturę otoczenia, wilgotność, wysokość), wymiary w zależności od wariantu zamocowania silnika, które powinno się odnieść do rozmiarów wolnej przestrzeni w miejscu montażu siłownika oraz siły, ciągnącą i pchającą.
Warto dodać, że niektóre siłowniki nie wytwarzają jednakowych sił ciągnącej i pchającej, a czasem jednej z nich nie są w stanie zapewnić w ogóle. W karcie katalogowej siłownika trzeba także sprawdzić, czy dla danego modelu urządzenia podczas pracy z maksymalną siłą, w przypadku planowanej metody montażu i długości skoku, nie występuje ryzyko wyboczenia tłoczyska. Należy oprócz tego zestawić wielkość spodziewanych sił bocznych z tymi dopuszczalnymi.
OD CZEGO ZALEŻY PRĘDKOŚĆ?
Sprawdzić także trzeba, czy maksymalna dopuszczalna prędkość przy danej długości skoku jest odpowiednia do potrzeb aplikacji, podobnie jak maksymalne przyspieszenie. Należy przy tym pamiętać, że prędkość siłownika może się zmieniać pod wpływem obciążenia w różnym stopniu w zależności od tego, jakim typem silnika jest on napędzany.
Na przykład w siłownikach, które współpracują z silnikami prądu stałego, zmiana prędkości jest odwrotnie proporcjonalna do obciążenia. W przypadku siłowników napędzanych silnikami prądu przemiennego efekt ten jest mniej odczuwalny. Inne czynniki, które mogą wpływać na prędkość ruchu, to m.in. parametry zasilania (wartość oraz częstotliwość napięcia) oraz temperatura otoczenia.
Aby dobrać odpowiedni silnik i przekładnię, należy obliczyć moment obrotowy niezbędny do wytworzenia w siłowniku zakładanej siły. Powinien on być sumą momentów napędowych dla wszystkich etapów cyklu roboczego. Na podstawie przeglądu wariantów mocowania silnika można z kolei dobrać właściwy kołnierz montażowy silnika. Trzeba również określić sposób mocowania siłownika.
Ważnym etapem jest wybór końcówki tłoczyska, do której zostanie przymocowane obciążenie. Można na przykład wybrać ten element z gwintem wewnętrznym albo zewnętrznym, z widełkami albo z uchem z przegubem.
Jeśli ważna jest kompensacja niewspółosiowości, to powinno się rozważyć zakup przegubu wahliwego, a kiedy chcemy zwiększyć stabilność i dokładność, zabezpieczyć się przed obrotem przy większych momentach obrotowych i skompensować siły boczne, warto dokupić prowadnice tłoczyska.