KOMPLEKSOWE PODEJŚCIE JEST NAJEFEKTYWNIEJSZE

Na przykładzie przekładni można dobrze wyjaśnić, dlaczego w kompletowaniu napędów powinno się stosować podejście całościowe, zamiast skupiania się na jednym albo kilku jego komponentach. To drugie rozwiązanie jest często popełnianym błędem, prowadzącym w najlepszym razie do braku poprawy sprawności energetycznej, a w najgorszym – do jej spadku. Trzeba bowiem pamiętać, że to komponent najbardziej energochłonny decyduje o sprawności całego układu napędowego.

Można się spotkać m.in. z praktyką łączenie silników elektrycznych o najwyższych sprawnościach z układami przeniesienia napędu o niskich sprawnościach. Na przykład jeżeli zdecydujemy się na zbudowanie napędu z: silnika o sprawności 90%, przemiennika częstotliwości o sprawności 98%, oszczędzając na układzie przeniesienia napędu przez wybór przekładni ślimakowej o sprawności zaledwie 60%, wypadkowa sprawność wyniesie 52%. Jeżeli ten rodzaj przekładni zastąpimy walcową o sprawności 96%, uzyskamy wypadkową sprawność napędu przekraczającą 84%. Przeważnie różnica w kosztach zakupu zwróci się już po kilku miesiącach. Ponadto koszty eksploatacji będą niższe, co przyniesie długofalowe oszczędności.

 

Monika Jaworowska

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Zobacz również