Szkolenia z obsługi obrabiarek

Do grupy szkoleń omawiających specyfikę obsługi konkretnego typu maszyn można zaliczyć kursy z obsługi i programowania obrabiarek sterowanych numerycznie. Ich grupą docelową są operatorzy oraz programiści CNC. Zazwyczaj na początkowych zajęciach przedstawiane są podstawy rysunku technicznego w obróbce skrawaniem. Następnie charakteryzowane są techniki obróbki. Przykładowe tematy poruszane na tym etapie to: budowa oraz kinematyka tokarki / frezarki, typy narzędzi tokarskich / frezarskich i ich charakterystyka, materiały wykorzystywane do produkcji narzędzi skrawających i ich charakterystyka, geometria tokarki / frezarki i jej punkty charakterystyczne, układ współrzędnych przedmiotu obrabianego. W temacie programowania obrabiarek CNC omawiane są z kolei m.in.

następujące zagadnienia: interpolacje liniowe oraz kołowe i tworzenie programów w oparciu na znormalizowanym języku zapisu poleceń dla urządzeń CNC (G-code). Na zajęciach praktycznych natomiast zwykle przedstawia się podstawy pracy z konkretnymi modelami centrów obróbczych z różnymi sterownikami, w tym: uruchamianie maszyny, jej inspekcję i konserwację, mocowanie narzędzi oraz przedmiotów obrabianych. Przeważnie na szkoleniach ogólnych w części praktycznej kursanci mają do dyspozycji obrabiarki ze sterownikami marek popularnych w branży CNC, z którymi najprawdopodobniej zetkną się w pracy (Sinumerik, Fanuc, Okuma, Heidenhain). Ponadto prowadzone są szkolenia dedykowane sprzętowi konkretnych producentów. Osoby szkolące się z technologii obróbki skrawaniem mogą też zainteresować kursy dla programistów CAD/CAM, na których nauczą się m.in. przygotowywać modele pod kątem toczenia i frezowania.

Do kategorii szkoleń dotyczących specyfiki obsługi konkretnego typu maszyn należą też m.in. kursy z obsługi robotów przemysłowych oraz użytkowania wózków samojezdnych AGV i autonomicznych robotów mobilnych AMR. Piszemy o nich w ramkach.

Mariusz Michalski


Pilz Polska

  • Kto korzysta ze szkoleń? Jaka jest ich tematyka?

Ze szkoleń przemysłowych korzystają pracownicy różnych działów i z różnych szczebli zarządzania. Niezależnie od branży, tematyka bezpieczeństwa jest ważna i dość uniwersalna. Zupełnie inne szkolenia wybierają osoby zarządzające, a inne osoby zatrudnione przy naprawach czy budowie maszyn. Ciągle sporą grupą odbiorców takich szkoleń są pracownicy działów BHP

Tematyka szkoleń Pilz Polska koncentruje się na bezpieczeństwie maszyn przemysłowych, które łączy aspekty prawne związane z wymaganiami dyrektyw i norm z ogólną wiedzą dotyczącą oceny ryzyka, zarządzania ryzykiem i kwestii BHP w zakładzie. Wyraźnie rośnie znaczenie szkoleń specjalizowanych, takich, które najlepiej zaspokajają potrzeby danej osoby czy organizacji. Znaczenie szkoleń w epoce Przemysłu 4.0 wyraźnie wzrosło. Stykamy się z powszechną informatyzacją procesów i maszyn przemysłowych, zautomatyzowanych, a nawet coraz częściej autonomicznych, co powinno zmieniać nasze spojrzenie na bezpieczeństwo. Szkolenia pozwalają nadążyć za tym dynamicznym rozwojem i uwrażliwić odbiorców na nowe, specyficzne zagrożenia. Dlatego coraz częściej tworzymy indywidualne ścieżki rozwoju dla pracowników, dzięki którym mogą oni krok po kroku budować swoje kwalifikacje i rozwijać posiadane kompetencje.

  • Czy szkolenia są dodatkiem do sprzedaży produktów, czy raczej funkcjonują oddzielnie? Czy można je traktować jako przedłużenie edukacji na uczelniach wyższych?

Szkolenia oferowane w przemyśle z jednej strony uzupełniają wiedzę absolwentów uczelni wyższych, a z drugiej skupiają się na aspektach praktycznych. Dostępna na rynku szeroka tematyka takich szkoleń pomaga na wybranie właściwych. Świadomy pracownik zatrudniony w przemyśle, ma dzisiaj do wyboru szkolenia omawiające aspekty prawne, praktykę projektowania i budowy maszyn czy zawierające warsztaty z projektowania i programowania układów bezpieczeństwa.

Jeżeli chodzi o pierwsze z pytań, to rynek jest różnorodny. Są firmy, które oferują tylko szkolenia dotyczące ich produktów oraz takie, które dzielą się posiadaną wiedzą ekspercką. Zdecydowanie większość firm dostarczających szkolenia jest przedstawicielami tej drugiej grupy. Szkolenia są produktem, który jest sprzedawalny i sprzedawany. Dzisiaj nie mamy wątpliwości, że sprawdzona wiedza ekspercka jest pożądana i cenna. Dlatego zarówno szkolenia w formie stacjonarnej, jak i online są szkoleniami komercyjnymi. Wyjątkiem są webinaria, czyli krótkie prezentacje online, najczęściej dostarczane bezpłatnie.

  • Jak popularność Internetu i cyfryzacja wpływają na rynek szkoleń?

Przez ostatnie dwa lata rynek szkoleń z wykorzystaniem Internetu przeżył niespotykany rozkwit. Dostępne są nowoczesne narzędzia pozwalające utrzymywać wysoki poziom takich spotkań. Oczywiście nic nie zastąpi osobistego kontaktu z uczestnikami, ale dzięki zaangażowaniu trenerów szkolenie online może być równie ciekawe i interesujące. Wydaje się, że szkolenia online na dobre zagościły w naszej codzienności i coraz więcej osób z nich korzysta. Nic jednak nie wskazuje na to, aby era szkoleń stacjonarnych się kończyła. Myślę, że w przyszłości te dwie formy szkoleń będą się rozwijały równolegle.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej
Przejdź do kompendium

Prezentacje firmowe