W teorii i w praktyce

Jeśli natomiast chodzi o podział na szkolenia teoretyczne i praktyczne, w pierwszych zajęcia mają charakter wykładu, obecnie standardowo już w formie prezentacji multimedialnej. W drugich zaś odbywają się najczęściej w laboratorium, gdzie kursanci mają okazję przećwiczyć i utrwalić zdobytą wiedzę, pojedynczo albo pracując w grupach, na maszynach i sprzęcie związanym z tematem kursu. W przypadku szkoleń, w których praktyka ma kluczową rolę w przyswojeniu informacji teoretycznych, wybierając firmę szkoleniową, warto sprawdzić jej ofertę również pod kątem wyposażenia stanowisk do ćwiczeń. Ważna jest jego różnorodność, co pozwoli na nabycie doświadczenia na sprzęcie różnych producentów, jeśli szkolenie nie dotyczy urządzeń konkretnej marki, nowoczesność i zgodność z najnowszymi standardami branżowymi. Istotne jest też to, kto będzie prowadził szkolenia – w tych dla przemysłu doświadczenie w stosowaniu albo wdrażaniu danego rozwiązania jest bowiem równie ważne, jak wiedza teoretyczna na jego temat.

Marcin Sudomir


RENEX

  • Jaka tematyka szkoleń jest dzisiaj istotna i jakie są trendy w tym zakresie?

Bazując na dwudziestoletnim doświadczeniu szkoleniowym, mogę z całą pewnością przyznać, iż kluczową rolę odgrywają niezmienne szkolenia z zakresu międzynarodowych standardów. Dla branży elektronicznej są to bez wątpienia szkolenia z norm IPC. Wynika to z wymogów światowego rynku produkcji i naprawy pakietów elektronicznych – w ramach którego normy te stanowią uniwersalny język ułatwiający komunikację co do wymagań jakościowych pomiędzy zleceniodawcą i zleceniobiorcą niezależnie od tego, skąd są.

Jednocześnie wraz z postępującą miniaturyzacją komponentów elektronicznych widać coraz większą świadomość wśród podmiotów działających w tej branży co do konieczności tworzenia i utrzymania we właściwym funkcjonowaniu tzw. stref EPA – tj. przestrzeni zabezpieczonych przed wyładowaniami elektrostatycznymi. Powoduje to wciąż rosnące zainteresowanie kursami z ochrony antystatycznej skierowanymi do osób koordynujących takie strefy i do pracujących w nich.

Patrząc szerzej na przemysł w Polsce i postępującą automatyzację, można ponadto dostrzec dużo większy nacisk na szkolenia w zakresie prawidłowej obsługi wprowadzanych do zakładów produkcyjnych nowych urządzeń. Użytkownicy w coraz większym stopniu dostrzegają, jaką przewagę daje prawidłowe przeszkolenie operatorów np. z zakresu robotów przemysłowych – co przekłada się na pełne wykorzystywanie potencjału i szybszy zwrot z inwestycji. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku oferowanych przez CENTRUM TECHNOLOGICZNO-SZKOLENIOWE RENEX szkoleń procesowych dedykowanych branży produkcji i naprawy pakietów elektronicznych. Tu również rosnąca konkurencja skłania użytkowników linii produkcyjnych do zwiększania wydajności poprzez eliminację przestojów wynikających z błędów ludzkich i skracanie czasu potrzebnego na ustawienie procesu.

Kamil Renkowski


Lenze

  • Jaka jest tematyka szkoleń? Kogo szkolicie i w jakich obszarach?

Szkolimy wszystkich użytkowników naszego sprzętu – są to głównie inżynierowie z firm zajmujących się budową maszyn lub działów utrzymania ruchu, przy czym nasza oferta produktowa trafia do większości branż związanych z produkcją. Prowadzimy szkolenia produktowe, głównie dla utrzymania ruchu, jak też przeznaczone dla producentów maszyn i pod ich aktualne potrzeby. W tym drugim przypadku skupiamy się bardziej na funkcjach maszyny niż na samych produktach. Pomagają nam w tym rozbudowane biblioteki Lenze Fast, które znacząco ułatwiają i przyśpieszają rozruch.

Jeżeli chodzi o specjalizację, to producenci maszyn skupiają się zwykle na aktualnym zagadnieniu, zaś szkolenia są często dedykowane. Służby utrzymania ruchu odbywają zazwyczaj standardowe szkolenia serwisowe z produktów, które znalazły się u nich w zakładzie. Dla firm, które wykorzystują pełne portfolio produktów Lenze i zatrudniają nowych inżynierów, prowadzimy całe serie szkoleń od prostych falowników po kontrolery ruchu.

  • Czy szkolenia można traktować jak przedłużenie edukacji formalnej na uczelniach wyższych?

Oprócz szkoleń produktowych mamy też takie o ogólnej tematyce napędowej, które pokrywają się nieco z programami niektórych kierunków technicznych. Oczywiście dzięki współpracy z uczelniami wyższymi studenci już w trakcie swojej nauki mogą się zapoznać z naszym sprzętem, a niektórzy odbywają u nas praktyki często później owocujące pisaniem prac dyplomowych.

  • Szkolenia stacjonarne czy zdalne? Jak wygląda to w okresie pandemii?

Oprócz szkoleń stacjonarnych prowadzimy także szkolenia zdalne. Wysyłamy do klienta mobilne walizki z naszym sprzętem, zaś prowadzący łączy się za pomocą MS Teams. Dodatkowo udostępniamy coraz więcej materiałów do samodzielnego szkolenia. Nasze materiały można znaleźć na platformie YouTube oraz Lenze Online Training Portal. Kilka razy do roku prowadzimy także darmowe webinaria.

W ostatnich miesiącach i latach klienci częściej zapytują o szkolenia zdalne, chętniej też biorą udział w webinariach. Z drugiej strony, pomimo pandemii, szkolenia stacjonarne nadal cieszą się dużym zainteresowaniem, które okresowo słabnie w szczytach kolejnych fal.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe