Szkolenia stanowiskowe
Przykładem szkoleń stanowiskowych są te przeznaczone dla operatorów suwnic. Omawia się na nich m.in.: podstawowe wiadomości o suwnicach, w tym ich podział, budowę, parametry techniczne, stosowane w nich urządzenia zabezpieczające, sterownicze, sygnalizacyjne, zawiesia i ich nośność, osprzęt roboczy, zasady bezpiecznej eksploatacji suwnic, kwalifikacje operatorów i konserwatorów.
Kolejne przykłady to kursy operatorów podestu ruchomego przejezdnego oraz dla obsługi żurawi stacjonarnych. W ramach szkoleń tego typu przedstawiane są podobne zagadnienia co w przypadku suwnic, z uwzględnieniem specyfiki podestów i żurawi. Przykładem szkoleń stanowiskowych są też kursy dla konserwatorów suwnic, wciągników oraz wciągarek. Tematy podczas nich poruszane to m.in.: ogólne wiadomości o dozorze technicznym, dotyczące go normy, przepisy, regulacje prawne, budowa i eksploatacja suwnic, wciągników i wciągarek podlegających dozorowi technicznemu, ich instrukcje obsługi oraz dokumentacja techniczno-ruchowa, obowiązki i uprawnienia konserwatora (przeglądy i naprawy), plan konserwacji, zasady prowadzenia książki konserwacji i obsługi, typowe usterki i sposób ich usuwania. Bogata jest także oferta szkoleń dla spawaczy (patrz: ramka "Szkolenia dla spawaczy").
Gry szkoleniowe

Nowością w dziedzinie dydaktyki są gry szkoleniowe, które uatrakcyjniają przekazywanie wiedzy i jej ćwiczenie w praktyce. Wykorzystuje się w nich model określonej rzeczywistości, w której uczestnicy gry mają wykonać konkretne zadania. Przydziela się im w tym celu ustalone role i określa zasady, których muszą przestrzegać.
Przykładem jest gra, w której uczestnicy wcielają się w kadrę kierowniczą zakładu przemysłowego, a ich zadaniem jest jego organizacja od postaw albo zarządzanie nim w taki sposób, by osiągnęli założone cele. Scenariusze gier szkoleniowych nie zawsze są związane z profesją uczestników. Wiele jest tak zaprojektowanych, aby mogły z nich skorzystać osoby z różnych branż – nie tylko przemysłu, ale i innych gałęzi gospodarki, takich jak finanse i branża IT, od których wymaga się określonych umiejętności, np. współpracy w zespole, podejmowania decyzji, planowania, działania w stresie. Scenariusze te są często z punktu widzenia tych osób abstrakcyjne – wcielają się choćby w… rój pszczół, który przygotowuje się do zimy, budowniczych miast przyszłości, kolonizatorów Marsa, których zadaniem jest zbudowanie na tej planecie bazy, a nawet planują podróż dookoła świata. Mimo to umiejętności, które dzięki nim są w stanie przećwiczyć, mogą im się przydać w codziennej pracy. Przykładami są: skuteczna komunikacja, szukanie rozwiązań w warunkach niepewności, planowanie w sytuacji zmiennej, efektywna współpraca, branie odpowiedzialności za realizację celu zespołu i efekt końcowy, działanie pod presją czasu. Grając, uczestnicy ćwiczą te tzw. kompetencje miękkie przez zabawę, co procentuje ich większym zaangażowaniem.