Forma szkoleń
Szkolenia można też sklasyfikować ze względu na ich formę. Dzieli się je np. na zamknięte i otwarte.
W szkoleniach zamkniętych zazwyczaj biorą udział grupy najwyżej kilku–kilkunastoosobowe. Są to przeważnie pracownicy tego samego przedsiębiorstwa albo członkowie tej samej organizacji. Ich program, forma, czas trwania oraz liczebność grup są zwykle dostosowane do zadeklarowanych potrzeb uczestników. Ponadto miejsce i terminy zajęć ustala się indywidualnie. Tego rodzaju kursy najbardziej opłaca się wybrać wtedy, gdy przeszkolonych ma zostać więcej osób z danej firmy. Czasem też wymagać tego może specyfika zagadnienia będącego tematem zajęć.
Przykładowo, zdarza się, że zorganizowanie szkolenia zamkniętego na życzenie jest jedyną możliwością, jeżeli trzeba usystematyzować, poszerzyć albo zaktualizować wiedzę pracowników na temat, który w ich pracy jest niezbędny, lecz generalnie pozostaje niszowy i z powodu jego małej popularności w tym zakresie nikt powszechnie nie szkoli. Poza tym, jeżeli w czasie kursu będą poruszane kwestie poufne, takie jak tajemnice handlowe czy zastrzeżone szczegóły rozwiązań technicznych, podczas szkolenia zamkniętego łatwiej o zachowanie tajemnicy. Z drugiej strony jednak, ta forma jest zwykle nieopłacalna przy małej liczbie kursantów. Liczyć się trzeba też z tym, że nie będzie możliwa wymiana doświadczeń z osobami spoza danej organizacji.
Zaletę szkoleń otwartych stanowi z kolei zwykle niższy koszt i ich opłacalność (nawet w przypadku oddelegowania na kurs pojedynczych osób), większa różnorodność tematów do wyboru oraz – dzięki temu, że w szkoleniu uczestniczą pracownicy i przedstawiciele różnych firm i organizacji – możliwość nawiązania nowych kontaktów biznesowych i wymiany doświadczeń zawodowych. Z drugiej strony, liczyć się trzeba z takimi ograniczeniami, jak ustalone na sztywno: termin, miejsce i czas trwania szkolenia, co wiąże się z dodatkowymi wydatkami na przejazd, nocleg i wyżywienie, jak również program. To ostatnie bywa problemem, ponieważ tematyka kursów otwartych z konieczności jest zwykle ogólna i często uproszczona, by materiał był zrozumiały dla wszystkich uczestników, którzy mogą się w różnym stopniu w danym zagadnieniu orientować.

Anna Niszczota-Gnaś
igus
Do jakich grup odbiorców są skierowane Wasze szkolenia?
Działalność firmy igus, podobnie jak tematyka naszych szkoleń, dotyczy wielu obszarów – od materiałów, przez planowanie projektu, zasady doboru komponentów, aż po instrukcje montażu. Zajmujemy się również recyklingiem tworzyw sztucznych, budujemy własne drukarki 3D i realizujemy wiele innych usług dla przemysłu. Nasze szkolenia online są więc skierowane do szerokiej grupy odbiorców z branży przemysłowej, w tym inżynierów, projektantów, techników, specjalistów ds. utrzymania ruchu, a także studentów i osób zainteresowanych rozwojem w obszarze nowoczesnych technologii przemysłowych. Dzięki temu możemy dotrzeć zarówno do osób początkujących, jak i doświadczonych ekspertów poszukujących nowej wiedzy i rozwiązań technicznych.
Czego dotyczy tematyka szkoleń?
- e-prowadniki i przewody chainflex – dobór, zastosowanie, testowanie i analiza trwałości;
- łożyska ślizgowe – korzyści z zastosowania bezsmarowych i bezobsługowych komponentów w różnych aplikacjach;
- automatyzacja i robotyka – niskokosztowa automatyzacja, projektowanie aplikacji z wykorzystaniem robotów oraz platforma RBTX;
- druk 3D – wykorzystanie materiałów igus do drukowania komponentów przemysłowych;
- rozwiązania dla konkretnych branż – specjalne szkolenia dla przemysłu spożywczego, opakowaniowego czy maszynowego.
Każde szkolenie w Akademii igus ma charakter praktyczny (www.igus.pl/akademia), z naciskiem na realne korzyści i zastosowania w przemyśle, co czyni je bardzo wartościowym dla uczestników. Od stycznia br. prowadzimy cykl pod hasłem "Gdzie kryje się igus?". W jego trakcie prezentujemy m.in., gdzie w zrealizowanych aplikacjach, maszynach czy na liniach produkcyjnych kryją się nasze produkty.
Szkolenia online są bezpłatne, a oprócz wiedzy merytorycznej każdy uczestnik otrzymuje zestaw próbek motion plastics, związanych z tematem wybranego spotkania. Taki box pozwala przetestować nasze produkty w swoich aplikacjach i poznać możliwości, jakie daje współpraca z igus.
Czy współpracujecie z uczelniami wyższymi?
Tak, aktywnie, wspierając rozwój młodych inżynierów i naukowców. Nasze partnerstwa obejmują m.in.:
- organizację specjalnych szkoleń i webinariów dla studentów;
- dostarczanie materiałów edukacyjnych i próbek produktów do badań;
- wspieranie projektów studenckich i innowacyjnych rozwiązań poprzez udostępnianie naszych produktów oraz wiedzy eksperckiej.
Jednym z przykładów jest współpraca z uczelniami w zakresie programu igus Y.E.S. – Young Engineers Support. W jego ramach pomagamy w prowadzeniu prac badawczych i rozwojowych, zarówno materiałami produktowymi, jak i wsparciem merytorycznym naszych ekspertów.
Teoria, praktyka, online
Szkolenia dzieli się też na teoretyczne i praktyczne, a często w ramach jednego kursu wydziela się takie dwie części. Zajęcia teoretyczne mają zwykle charakter wykładu, obecnie standardowo już w formie prezentacji multimedialnej. Drugie zaś odbywają się najczęściej w laboratorium, gdzie kursanci mają okazję przećwiczyć i utrwalić zdobytą wiedzę, pojedynczo albo pracując w grupach, na maszynach i sprzęcie związanym z tematem kursu. W przypadku szkoleń, w których praktyka ma kluczową rolę w przyswojeniu informacji teoretycznych, wybierając firmę szkoleniową, warto sprawdzić jej ofertę również pod kątem wyposażenia stanowisk do ćwiczeń. Ważna jest bowiem jego różnorodność, pozwalająca na nabycie doświadczenia na sprzęcie różnych producentów, jeżeli szkolenie nie dotyczy urządzeń konkretnej marki – a także nowoczesność oraz zgodność z najnowszymi standardami branżowymi. Istotne pozostaje też to, kto będzie prowadził szkolenia, bo w tych dla przemysłu doświadczenie w stosowaniu albo wdrażaniu danego rozwiązania jest równie ważne, jak wiedza teoretyczna na jego temat.
Po pandemii do oferty firm szkoleniowych na stałe weszły kursy w wersji online, które często są dostępne nawet wówczas, gdy dane szkolenie jest również prowadzone w wersji tradycyjnej, stacjonarnej. Ich zaletą pozostaje możliwość odbycia kursu w zaciszu domowym albo w biurze, bez konieczności przemieszczania się, z czym zawsze wiąże się strata sił i czasu. Co więcej, biorąc udział w szkoleniu zdalnym, łatwiej o skupienie, jeśli normalnie rozprasza nas obecność innych osób, które np. w sali, siedząc za nami, mogą wymieniać między sobą uwagi.
Organizatorzy szkoleń online starają się też stwarzać uczestnikom namiastkę tych "prawdziwych", organizując wydarzenia live. W ich trakcie uczestnicy mają podgląd na salę wykładową – widząc i słysząc, co się dzieje, a jednocześnie śledząc na ekranie treści prezentowane przez prowadzącego. Aby kursy na żywo online nie wypadały gorzej w porównaniu ze stacjonarnymi, zapewnia się też ich użytkownikom możliwość interakcji. Dzięki temu mogą oni zadawać pytania oraz uczestniczyć w dyskusji pomiędzy prowadzącymi i innymi uczestnikami. Poza tym wykorzystuje się symulacje i techniki zdalnego dostępu, pozwalające na wykonywanie ćwiczeń w warunkach jak najbardziej zbliżonych do rzeczywistych. To ostatnie pomagają zapewnić nowoczesne technologie, przede wszystkim wirtualna rzeczywistość i cyfrowe bliźniaki. Na znaczeniu zyskują też gry szkoleniowe (patrz: ramki "Nowe technologie w szkoleniach" oraz "Gry szkoleniowe").

Monika Jaworowska